Přejít na konec metadat
Přejít na začátek metadat
2. Co je to registrace produktu?
Po instalaci produktu je potřeba provést registraci, která zajišťuje uvedení aplikace do produktivního používání dle zakoupené licence (moduly, počet uživatelů, rozsah evidence). Rozlišujeme registraci databáze - je provedeno pouze jednou, a registraci klientských stanic - je provedeno dle počtu zakoupených licencí. U každé registrace klientské stanice je potřeba vybrat požadované (a zakoupené) moduly.
Popis registrace je uveden na stránce Registrace programu ENVITA.
6. Je možné si IS ENVITA nejprve vyzkoušet?
Ano je to možné. Program IS ENVITA umožňuje smazání pořízené evidence odpadů "jedním tlačítkem". Je tedy možné po zakoupení produktu si ho vyzkoušet a před náběhem ostrého provozu smazat pořízené odpady. Zároveň Vám zůstávají založeny subjekty včetně evidentů, ILNO, provedené nastavení programu, práva uživatelů atd.
Smazání evidence provedete v agendě Evidenti Odpady na záložce Odpady.
Je tedy možné pro zkušební provoz provést import dat z EVI 8, následně si produkt vyzkoušet, pak smazat evidenci odpadů a provést konečný převod dat z EVI 8.
7. Musím zachovat funkční program EVI 8?
Ano program EVI 8 musíte zachovat pro potřeby nahlížení do archivních let. Do IS ENVITA se přenáší pouze data (odpady) za rok 2022. Dle zákona o odpadech máte povinnost uchovávat data až 5 let zpětně, proto je nutné pro případnou kontrolu zachovat funkční i program EVI 8. Licenčně je vše v pořádku, protože nákupem IS ENVITA neztrácíte nárok na provoz programu EVI 8.
1. Kdo je Evident?
Evident je subjekt, pro kterého se vede evidence (například odpadů, autovraků nebo přepravy nebezpečných odpadů). Provozovna musí být založena v evidenci subjektů a následně může být vybrána jako evident v dané agendě. Počet evidentů (tedy počet vedených evidencí) nesmí přesáhnout počet zakoupených evidencí v daném modulu.
2. Jaký je rozdíl mezi typy Zahraniční subjekt a Subjekt bez IČO?
Pokud vyvážíte odpad za hranice ČR nebo jej naopak dovážíte, pak musíte použít typ subjektu Zahraniční subjekt. Na to jsou vázány i odpovídající kódy nakládání (dovoz a vývoz, stát EU a mimo EU).
Pokud zahraniční subjekt podniká na území ČR a produkuje zde odpady, pak bude v průběžné evidenci vystupovat jako Subjekt bez IČO, u kterého uvedete stát, ve kterém má sídlo. Adresa provozovny ale bude na území ČR, kde s odpady nakládá.
Více informací o práci se subjekty se dozvíte v manuálu na stránce Subjekty.
3. Co znamená zkratka ZÚJ?
Zkratka ZÚJ znamená Základní územní jednotka, což je nejzákladnější členění území ČR (již se dále nečlení). Někdy se používá i zkratka IČZÚJ nebo NUTS5 nebo také LAU2 (vše má stejný význam).
V evidenci odpadů znamená místo, kde je s odpadem nakládáno. Neuvádí se tedy například u občanů, kde má bydliště, ale odkud odpad přivezl. Při zadávání můžete využít funkce Našeptávač
4. Co jsou Údaje pro hlášení o odpadech?
Každá provozovna může mít uvedeno odlišné označení pro interní potřeby a pro vykazování (ISPOP, SEPNO, MA ISOH apod.). Pomocí zaškrtávacího pole Podle kódu provozu rozlišujete, zda budou obě položky shodně (tedy nebude využíváno interní označení) nebo rozdílné. Pokud pole není zaškrtnuté, tak si v poli Kód provozu můžete nastavit libovolné (ale jedinečné v rámci daného IČO) označení provozovny, které bude využíváno pouze pro interní potřeby. Můžete dle něj vyhledávat a třídit, ale nebude uváděno v komunikaci s dalšími systémy. V sekci Údaje pro hlášení o odpadech pak musíte mít vyplněno oficiální označení provozovny (IČZ, IČOB, IČS nebo IČP).
1. Musím zadávat obě dávky - jak AN3, tak i A00?
V nastavení programu lze určit, zda se má automaticky generovat tzv. párová dávka. To znamená, že jako původce zadáváte pouze předání odpadu oprávněné osobě (kód nakládání AN3) a program zároveň vytvoří totožnou dávku vzniku odpadu (kód nakládání A00).
Pokud jste původce odpadů (odpad vám vzniká a předáváte jej oprávněné osobě), tak si spusťte volbu Nastavení, přejděte na položku Evidence odpadů, kde zadejte do pole Předvyplnit kód nakládání hodnotu AN3. Následně se přesuňte na položku Evidence odpadů / Párové dávky, v sekci Po zadání mínusové dávky odpadu generovat plusovou dávku odpadu zaškrtněte Aplikovat pro Axx a zadejte, resp. vyberte hodnotu 00.
2. Jak zadám více dávek odpadů najednou?
Pokud potřebujete zadat více dávek najednou, například opis dodacího listu s více odpady (shodné datum a kód nakládání, stejný odběratel odpadu), pak můžete využít funkcionalitu Nový odpad ze šablony. Tato funkce umožňuje nadefinovat neměnící se položky i s hodnotami a následně zadávat pouze proměnné položky (kód a kategorii odpadu a hmotnost).
Více o této funkci se dozvíte v návodu Vytvoření více dávek ze šablony.
1. Jak se liší zadávání autovraku do EVI 8 a do IS ENVITA?
Zadávání autovraků je prakticky totožné v obou programech. Musíte vyplnit požadované údaje o autovraku a předávající osobě, doplnit tři fotografie a záznam odeslat do systému MA ISOH. Následně vytisknete protokol o převzetí a tím je vše hotovo.
3. Kde uvidím dávky odpadů, které znamenají převzetí a zpracování autovraku?
Generování evidence odpadů z přijatých autovraků bude dostupná až s účinností nové legislativy od 1. ledna 2023. Do té doby je možné autovraky odhlašovat v systému MA ISOH, tisknout potvrzení a vkládat fotografie. Průběžnou evidenci odpadů za rok 2022 můžete vést pouze v programu EVI 8, do kterého si můžete údaje o autovracích pořízených v IS ENVITA stáhnout pomocí synchronizace s MA ISOHem.
1. Mohu si vytvořit nebo změnit heslo, i když jsem obyčejný uživatel?
Ano, každý přihlášený uživatel má možnost změnit své heslo, kterým se přihlašuje do programu. Obdobně má jakýkoliv uživatel možnost si heslo vytvořit.
Na záložce ENVITA vyberte v sekci Uživatelé a práva volbu Změna hesla. V zobrazeném okně zadejte Původní heslo (pokud se jedná o změnu hesla) a pak zadejte heslo nové. To musíte pro kontrolu před uložením zapsat ještě jednou.
2. Zapomněl jsem přihlašovací údaje, co mám dělat?
V případě, že se nemůžete přihlásit do programu z důvodu špatně zadaného uživatelského jména nebo hesla, musíte kontaktovat Vašeho správce programu, který má administrátorská práva. Ten může pomocí volby Uživatelé na záložce ENVITA vybrat na daném uživateli volbu Upravit, původní heslo smazat a nastavit nové.
3. Lze omezit uživatelům přístup do evidence vybraných provozoven?
Ano lze. Na záložce ENVITA vyberte volbu Uživatelé a založte všechny požadované uživatele. Následně na záložce ENVITA vyberte volbu Skupiny, kde založíte pro každý okruh uživatelů se shodnými právy samostatnou skupinu a přiřadíte do ní odpovídající uživatele. Následně na záložce ENVITA vyberte volbu Oprávnění skupin, kde pro vybranou skupinu v části Nastavení práv skupiny XXX rozklikněte volbu Agendy a Odpady a klikněte na položku Evident. Ve spodní části Práva pro jednotlivé záznamy agendy pomocí tlačítka Přidat vložte všechny provozovny, u kterých mohou uživatelé vybrané skupiny evidovat průběžnou evidenci odpadů.
Obdobně můžete nastavit práva omezující vstup do evidence dalších agend - OLPNO, Autovraky apod.