Přejít na konec metadat
Přejít na začátek metadat

Číselník subjektů obsahuje všechny partnery, od kterých se odebírá nebo se jim předává odpad/surovina, ale i provozovny, za které se vede evidence. Číselník se otevírá pomocí příslušného tlačítka na horním panelu. Tlačítko je k nalezení v každém modulu.

Umístění tlačítka na horním panelu

Přehled subjektů

Přehled je rozdělen do dvou částí. V horní části jsou zobrazeny všechny subjekty, které byly zadány do programu (partnerské subjekty i evidenti). Ve spodní části se nachází detail aktuálně vybraného subjektu, dále se zde nachází správa kontaktů aktuálně vybraného subjektu/IČO.

Přehled subjektů

Existuje několik typů subjektů (každý typ má i své označení):

  • F - Subjekt s IČO (s výjimkou obcí)
  • B - Občané obce
  • M - Obec
  • Z - Zahraniční subjekt
  • O - Občan
  • X - Subjekt bez IČO

Na základě vybraného typu subjektu se zadávají i odpovídající údaje do karty subjektu. Pro Subjekt s IČO a Obec se zadávají údaje o provozovně, která nakládá s odpady, přičemž je povinné zadat označení kódu provozovny ve formátu IČZ, IČOB, IČS, IČP nebo interní IČP.

Podrobnější informace o vyplňování označení provozovny je uvedeno v návodu Používání identifikátorů v IS ENVITA.

Popis jednotlivých ovládacích prvků přehledu subjektů

Ikona
Klávesová zkratka
Funkce
Insert / Ctrl + NVytvoření nového záznamu

F4 / Ctrl + UEditace vybraného záznamu

DeleteSmazání vybraného záznamu

F2 / Ctrl + KKopie vybraného záznamu

F5Obnovení přehledu

Ctrl + PTisk zobrazeného přehledu

Ctrl + F7Tisk detailu vybraného subjektu / označených subjektů

 Tisk adresních štítků za označené

 Otevření zvolené agendy pro aktuálně vybraný subjekt
 Otevření nabídky ostatních operací
 F6Výskyt subjektu
 F8Sloučení subjektů
  Kontrola meziprovozních vztahů za vybrané IČO nebo za evidenty
 Ctrl + F6Detail subjektu v RES
  Kontrola subjektů podle RES
  Vyhledávání v databázi RES
 Razítko

Zadání nového subjektu

Vlastní formulář nového subjektu se liší na základě zvoleného typu subjektu. Vždy je nutné vyplnit žlutě podbarvená pole, jinak nebude možné záznam uložit.

Při ukládaní subjektu proběhne kontrola zákonem stanoveného formátu IČO.

Popis jednotlivých polí formuláře

Typ subjektu - právnická osoba nebo fyzická osoba - podnikatel (F)

IČO - identifikační číslo osoby - unikátní identifikační číslo právnické osoby, podnikající fyzické osoby nebo organizační složky státu

Kód provozu - označení provozovny (může se jednat i o interní označení)

Název firmy - název firmy (používá se na dokumentech a při komunikaci se státní správou - ISPOP, SEPNO)

Název provozu - název provozovny (pro interní použití v programu)

Podle kódu provozu - určuje, zda má být pole IČZ/IČOB/IČS/IČP/Interní IČP shodné s Kód provozu

Činnost na území - určuje, zda se jedná o nakládání s odpady mimo provozovnu - činnost na území ORP/SOP. Pokud je zvoleno, lze pomocí ikony u kódu ORP vyplnit pole Ulice dle metodiky MŽP.

IČZ/IČOB/IČS/IČP/Interní IČP - označení provozovny pro vykazování např. do ISPOP

Plátce DPH - rozlišení, zda subjekt je nebo není plátcem DPH

DIČ - daňové identifikační číslo subjektu, které je nutné vyplnit pouze u plátců DPH v souvislosti s fakturací v modulu Sklad a Obchod. Hodnotu lze dotáhnout z webu ARES kliknutím na odpovídající tlačítko.

Záložka Provozovna - tato záložka umožňuje zadání adresy provozovny v ČR

Provozovna na adrese sídla - zaškrtnutím se deklaruje, že provozovna je na stejné adrese jako sídlo

Záložka Sídlo - tato záložka umožňuje zadání adresy sídla společnosti (musí být vyplněna)

Záložka + - tato záložka umožňuje zadání další adresy, například fakturační

Záložka Kontakty - umožňuje zadat další kontaktní údaje

Záložka Bankovní spojení - umožňuje zadat čísla bankovních účtů firmy a jejich správu

Záložka Ostatní údaje - umožňuje zadat synchronizační kód, což je jedinečné označení subjektu vůči jinému SW (pro importy dat).

Poznámka - možnost vložit libovolný text.

Štítky - umožňuje přiřazení štítků

Formulář subjektu

Vyplňování hodnot na formuláři pro zadání subjektu

Pro vyplňování jednotlivých hodnot lze využít pomocných číselníků:

  • Obecné  - Ulice, Obec, PSČ, ZÚJ a Stát.
  • Placená externí databáze RES  - IČZ, IČOB, IČS, IČP, sídla, adresy.

Po stisknutí příslušné ikony se zobrazí samostatné okno s odpovídajícím číselníkem a uživatel má možnost správnou hodnotu vyhledat.

Např. po zadání Kódu provozovny klikněte na ikonu lupy, následně se zobrazí seznam provozoven dle databáze RES, jejichž provozovny odpovídají zadanému textu (např. CZA00001). Stačí vybrat požadovaný řádek a potvrdit tlačítkem OK. Seznam je možné filtrovat stejně jako jakýkoliv jiný přehled, např. dle typu provozovny.

Obdobně lze vyhledat subjekt dle identifikátoru i bez znalosti IČO. V tu chvíli program nabídne po zadání identifikátoru současného a všechny předchozí provozovatele.

Pro zadávání hodnot slouží i Našeptávač, pomocí kterého rychle vyberete nabízenou hodnotu z propojeného číselníku RES Plus. Do pole Název firmy lze zadat začátek názvu společnosti a vybrat z nabízených variant, ale lze zadat do stejného pole také IČO, IČZ nebo IČP a dle těchto hodnot dojde k výběru z databáze RES Plus.

Pokud nemáte modul RES Plus, pak lze pro zadání údajů pro zařízení nebo obchodníka použít tlačítko načíst adresu z Registru zařízení.

Vybrání provozovny z RES

 

Pokud potřebujete vyhledat v databázi RES Plus fyzickou osobu podnikající a nevíte, jaký má titul a zda má nejprve uvedeno jméno nebo příjmení, pak lze využít vyhledávání dle názvu nikoliv dle pravidla "Začíná", ale "Obsahuje". Pokud nejsou vyplněny žádné položky, pak klikněte na ikonu na konci řádku Název firmy. V zobrazeném okně změňte u položky Název volbu "Začíná" na "Obsahuje", zadejte požadovanou hodnotu a volbu potvrďte. Vzhledem k množství údajů v databázi a nastavení Obsahuje, může vyhledávání trvat delší dobu.


Vyhledání dle pravidla "Obsahuje"

Další údaje k subjektu

Bankovní spojení

U subjektu lze evidovat číslo bankovního účtu ve dvou formátech BBAN (národní) a IBAN (mezinárodní). Můžete dokonce evidovat více účtů k jednomu subjektu.

Bankovní spojení

Ostatní údaje

Ostatní údaje

Synchronizační kód - umožňuje jednoznačnou identifikaci subjektu vůči SW třetích stran

Omezení zobrazování - možnost nastavit rozmezí datumů pro zobrazování subjektu červenou barvou (např. při výběru partnera na dávce odpadu). Při zobrazení číselníku subjektů pro výběr máte možnost nastavit si, zda se budou nabízet i provozovny, které jsou v daném období neplatné.

Výběr partnerského subjektu z číselníku na dávce odpad

Přiřazení kontaktu

K subjektu/IČO lze přiřadit kontakty. Přiřazení lze provést v příslušných sekcích Kontakty nebo Kontakty celého IČO

Sekce pro přiřazení kontaktu

Pomocí tlačítka  Přidat lze k aktuálně vybranému subjektu/IČO přiřadit existující kontakt, kdy se jednotlivé kontakty vybírají pomocí zaškrtáváním checkboxů z číselníku. Tlačítkem  Odebrat se přiřazení kontaktu k subjektu/IČO zruší. Pomocí tlačítka  Přidat nový lze vytvořit nový kontakt, který bude automaticky přiřazen k danému subjektu/IČO. Tlačítkem  Upravit lze vybraný kontakt editovat.

Každý kontakt může mít vybránu roli - například Výchozí předávající osoba (za subjekt při příjmu vybraných odpadů).

Ostatní funkce přehledu

Kromě základních funkcí nabízí agenda subjektů i další funkce. Ty jsou k nalezení v nabídce tlačítka  Ostatní operace.

Výskyt subjektu

Funkce Výskyt subjektu zobrazuje informace o tom, v jakých agendách se vybraný subjekt vyskytuje za vybrané období. Tuto funkci najdete v nabídce tlačítka  Ostatní operace, případně ji lze vyvolat pomocí klávesové zkratky F6.

Okno výskytu je rozděleno do dvou částí. V levé části je výpis všech agend a typ výskytu (jako evident, partner,...) subjektu v dané agendě. Pro každý typ výskytu je pak v závorce uveden počet záznamů. V pravé části je pak detailní rozpis jednotlivých záznamů pro aktuálně vybraný typ výskytu zvoleného subjektu. Po kliknutí pravým tlačítkem lze sbalit či rozbalit jen zvolenou nebo všechny agendy. Období lze změnit pomocí tlačítka Výběr období ve spodní části formuláře, kdy lze zadat vlastní datum nebo použít rychlou volbu.

V případě rozšířením hromadných operací pro modul Odpady jsou k dispozici i některé hromadné operace. Dostupné hromadné operace se nachází v nabídce tlačítka  Hromadné operace.

Jedná se o tyto funkce:

Generování partnerské evidence odpadů

Vyjmout zobrazené odpady do schránky

Kopírovat zobrazené odpady do schránky

U zobrazených odpadů hromadně změnit - Vybrané položky

Zobrazené položky z evidence odpadů lze sloučit pomocí volby Součtovat, kde si můžete vybrat, dle jaké položky.

Výskyt subjektu

U účastníka OLPNO v roli dopravce lze zvolit možnost zrušit nebo změnit vazbu na subjekt.

Zrušení a změna vazby

 

 

Sloučení subjektů

Funkce Sloučení subjektů slouží k převedení dat z agend jednoho subjektu pod jiný subjekt.

Formulář sloučení je rozdělen do několika částí. První dva řádky slouží ke zvolení zdrojového a cílového subjektu. V levé části je výpis všech agend a typ výskytu (jako evident, partner,...) zdrojového subjektu v dané agendě. Pro každý typ výskytu je pak v závorce uveden počet záznamů. V pravé části je pak detailní rozpis jednotlivých záznamů pro aktuálně vybraný typ výskytu zdrojového subjektu. Po kliknutí pravým tlačítkem lze sbalit či rozbalit jen zvolenou nebo všechny agendy. Období lze změnit pomocí tlačítka Výběr období ve spodní části formuláře, kdy lze zadat vlastní datum nebo použít rychlou volbu.

Zaškrtnutím příslušné agendy / typu výskytu se určí, jaká data budou převedena na cílový subjekt, převod samotný se provede pomocí tlačítka Sloučit.

Sloučení subjektů

Kontrola meziprovozních vztahů

Funkce Kontrola meziprovozních vztahů provede kontrolu meziprovozních vztahů, jestli se v nich nenachází nějaké chyby. Meziprovozními vztahy se rozumí předání nebo převzetí odpadu z jedné provozovny na druhou, tudíž chybou může být např. jiné množství v předání oproti převzetí či přímo absence dávky odpadu v evidenci jedné z provozoven. Tuto funkci najdete v nabídce tlačítka  Ostatní operace. Kontrolu lze spustit s rozsahem všech nebo označených evidentů nebo všech provozoven jednoho IČO aktuálně vybraného subjektu.

Kontrola meziprovozních vztahů

Dávky s kódem nakládání BN30, kdy je partnerem jiný vykazovací celek než evident, nejsou do kontroly započítány, jelikož v případě BN30 se na straně partnera ještě nejedná o odpad a tudíž jej nebude mít v evidenci.

Přehled je rozdělen na tři části. V horní části jsou vidět nalezené chyby. Ve spodních částech se nachází evidence obou stran (evident - partner) pro daný záznam (kód odpadu). Ve spodní části se také nachází funkce pro opravu chyb, kromě klasických tlačítek pro pořízení nebo kopii záznamu, se zde nachází tlačítko  Kopírovat dávku, které provede kopii dávky do evidence druhé strany s možností zadání kódu nakládání. V horní nástrojové liště je možné změnit nastavení přehledu:

  • Období - aktuálně nastavené období v programu / aktuální rok
  • Zobrazení upřesnění odpadu - pro katalogová čísla končící 99 / pro všechna katalogová čísla
  • Zobrazení pouze chybných vztahů / Zobrazení všech vztahů
  • Oboustranné zobrazení - v horní části okna bude daná chyba uvedena dvakrát díky prohození evidenta a partnera
  • Synchronizovat zobrazení dávek - označí ve spodní části shodné dávky u evidenta a u partnera, aby byla rychleji nalezena chyba (u neshodných záznamů bude ve vedlejším okně prázdný řádek)

Každá část přehledu také obsahuje tlačítko  Tisk, díky kterému je možné data v dané části vytisknout.

 

Detail subjektu v RES

Tato funkce zobrazí detailní informaci z databáze RES o provozovně, na které je nastaven kurzor, dle vyplněného IČZ, IČOB, IČS nebo IČP. Funkci lze vyvolat i stisknutím kláves Ctrl+F6.

Detail subjektu v RES

Kontrola subjektů podle RES

Tato funkce otevře agendu Kontrola subjektů podle RES.

Vyhledávání v databázi RES

Tato funkce umožňuje vyhledávání v databázi RES a případný přenos vyhledaného subjektu přímo do přehledu subjektů.

Vyhledávání v databázi RES

Razítko

K subjektu lze uložit razítko, které lze vkládat do vybraných tiskových sestav (např. OLPNO). Toto lze spravovat po rozbalení šipečky u tlačítka  Ostatní operace a zvolení  Razítko. Doporučená velikost obrázku s razítkem je 234 x 78 px. Evidenci razítek je možné použít napříč jednotlivými agendami.

Pro vložení nového razítka stačí zvolit po rozkliknutí možnost Vložit / změnit razítko.

Pro smazání razítka stačí zvolit možnost Smazat razítko.

Pro zobrazení aktivního razítka se volí možnost Zobrazit razítko.

U subjektu s vloženým razítkem můžeme kliknout na možnost Kopírovat razítko. Tato možnost nám umožní zkopírovat dané razítko k dalším subjektům dle individuálního výběru.

Kontrola a oprava názvů provozoven

Funkce umožňuje změnit název provozovny podle názvu sídla. Je možné ji použít v okamžiku, kdy subjekt změní název a opravu provedete dle aktuální verze databáze RES nebo ručně. Následně můžete zvolit volbu Opravit (jednotlivě, označené, všechny zobrazené).

Omezení výběru subjektu za označené

Umožňuje zobrazit pouze subjekty, které jsou označeny.

Vyhledání nepoužitých subjektů

Tuto volbu lze spustit buďto nad všemi subjekty nebo pouze nad označenými. Zajišťuje zobrazení všech subjektů, které nejsou využity v žádné agendě a tím pádem je možné je smazat. Pokud je subjekt použit v některém z předchozích období, pak jeho smazání není možné, ale lze omezit jeho dostupnost (viditelnost).

Funkce v přehledu nevyužitých subjektů

Další funkcionality

Více průkazů

Pro subjekt typu Občan je možné evidovat kromě standardního občanského průkazu nebo pasu u cizinců i různé přístupové karty. Tato agenda je zpřístupněna v evidenci subjektů na záložce Průkazy.

Průkazy občanů

Popis jednotlivých ovládacích prvků přehledu průkazů

Ikona
Klávesová zkratka
Funkce
Insert / Ctrl + NVytvoření nového záznamu

F4 / Ctrl + UEditace vybraného záznamu

DeleteSmazání vybraného záznamu

F5Obnovení přehledu

Ctrl + PTisk zobrazeného přehledu

Zadání nového průkazu

Formulář pro zadání nového průkazu je jednoduchý, stačí zadat tyto položky

Číslo průkazu - vyplňte označení průkazu

Typ průkazu - vyberte jeden z nastavených typů průkazu (občanský průkaz, Cestovní pas, Povolení k trvalému pobytu, Přístupová karta

Aktivní - zaškrtněte, pokud je průkaz platný (může být v IS ENVITA využíván)

Výchozí - zaškrtněte, pokud je průkaz brán jako výchozí (zobrazuje se při editaci subjektu)

Nový průkaz

Omezení platnosti subjektu

U každé provozovny lze nastavit jeho zobrazování v nabídkách v evidenci odpadů, autovraků, OLPNO atd. Pokud nechcete, aby se provozovna nabízela pro výběr, pak jí nastavte datum do na určitou hodnotu. Pokud budete pořizovat dávku odpad, která bude mít vyšší datum, pak se provozovna již nenabídne k výběru.

Omezení platnosti subjektu

Při výběru subjektu z číselníku lze změnit nastavení zobrazování provozoven dle jejich platnosti. Primárně je nastaveno Aktuální datum (např. dávky odpadu), ale lze změnit dle nastaveného období nebo si nechat zobrazit veškeré provozovny včetně těch, co mají omezenu platnost.

Výběr subjektu z číselníku

V případě výběru subjektu pomocí našeptávače, je omezení platnosti zvýrazněno barevně - červená barva jsou neplatné provozovny.