Přejít na konec metadat
Přejít na začátek metadat
Video
 Klikněte pro zobrazení videa, které Vás seznámí s novinkami ve verzi

Tato verze obsahuje mimo jiné úpravy, které vycházejí z připravované novely vyhlášky č. 273/2021 Sb. (Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady) s předpokládanou účinností od 1. ledna 2025. Při tvorbě verze jsme vycházeli z veřejně dostupného návrhu https://odok.cz/portal/veklep/material/KORNDAQDAQYR/, který již prošel vnějším připomínkovým řízením. Pokud by došlo k dodatečným úpravám nebo posunu účinnosti, pak bychom museli reagovat vydáním další verze. Sledujte, prosím, pravidelně námi zveřejňované novinky.


Přidáno

  • Od verze 3.0.0. je vyžadována instalace .NET Desktop Runtime 8.x. Pokud není na počítači k dispozici, pak dojde k doinstalování. Více informací o .NET naleznete zde.
  • Pokud není na počítači, ze kterého je IS ENVITA spouštěna, nainstalován .NET Desktop Runtime 8.x, pak je uživatel při spuštění programu vyzván k jeho doinstalování. Toto nastává v případě, že je program spouštěn ze sdíleného síťového disku.
  • Verze IS ENVITA 3.0.x vyžaduje novou registraci licence. Pokud pracujete se síťovou verzí (více uživatelů se společnou databází), pak stačí provést registraci na jednom z počítačů.
  • Nová legislativa od 1. ledna 2025
    • Změněn název číselníku Kódy nakládání na Evidenční kódy
    • Formulář Evidenčních kódů byl upraven pro zobrazování platných kódů dle vstupního data.
    • Doplněny nové evidenční kódy plané od 1.1.2025
    • Změna popisků u některých evidenčních kódů. Nemění se smysl ani význam, pouze text.
  • Subjekty
    • Za kód ORP (Činnost na území) přidáno tlačítko pro naplnění kódu provozu. Upravena funkčnost při změně ZÚJ v případě činnosti na území, proběhne i změna kódu provozu. Automaticky se pro nový subjekt za Činnost na území nabízí číselník ZÚJ.
    • Přidána funkce na hromadné vyhledání nepoužitých subjektů. Po vyhledání je umožněno subjekty odstranit, označit štítky nebo nastavit omezení zobrazení.
  • Automaticky nabídnutá záloha hlavní nebo přílohové databáze nyní reflektuje skutečnou potřebu zálohy pro zachování konzistence.
  • Instalátor, aktualizátor - doplněny texty a znázorněn průběh kopírování souborů.
  • Oprávnění uživatelů
    • Přidáno oprávnění číst / mazat / měnit za jednotlivé evidenty odpadů pomocí masky pro Kód provozu pro automatické nastavování oprávnění na nové provozovny.
    • Práva odpady - přidáno omezení dle rozhodného dne.
    • Oprávnění skupin a přehled oprávnění uživatele - doplněn tisk a export do XLSX.
  • Aktualizace databáze
    • Bude provedena reindexace DB.
    • Přidání indexů pro cizí klíče nad vybranými tabulkami.
  • Přidány číselníky Persistentních organických látek a Zařízení s obsahem PCB.

Změněno

  • Subjekty
    • Drobná úprava menu Hromadné editace pro odpady ve Výskytu subjektu.
    • Oprava chování tlačítek ↑ a ↓ v poli Název firmy při zadané hodnotě a nezobrazeném našeptávači.
  • Úprava pamatování adresářů v dialozích pro výběr adresářů.
  • Optimalizováno čerpání GDI při delší práci v aplikaci s dialogy (uvolňování paměti).
  • Při použití komponenty WebView (přihlašování do SEPNO nebo ISPOP) opraven pád programu při absenci přihlašovacích údajů k proxy serveru ve Windows.
  • Nastavení / Zálohování, Záloha a obnova DB - upraven výběr adresáře / souboru.
  • Ve vyhledávání nad přehledem dat (klávesy Ctrl+F) bylo opraveno automatické hledání na velkém počtu záznamů a odstraněno tlačítko 'Najít'.
  • Dvojklik na označovací checkbox už nyní neotevírá záznam k úpravě.
  • Registrace - Správa klientů - opraveno vyhodnocení překročení počtu licencí po navýšení v registraci.
  • Oprávnění uživatelů
    • oprava dotazů při mazání skupiny
    • oprava mazání a kopie skupiny

ODPADY


Přidáno

  • Dávka odpadu - dopady nové legislativy od 1. ledna 2025
    • Nová validace na dávce odpadu v případě evidenčního kódu A10 (příjem odpadu) od firmy / obce. Lze použít pouze pro občany.
    • Nová kontrola v případě použití kódu A20 v jiném případě než prvním převzetí léčiv v lékárně.
    • Úprava kontroly neoprávněného převzetí odpadu - povoleno A20 převzetí léčiv od občanů v lékárně (firma s IČP).
    • Nová kontrola při uložení dávky v případě kódu A30 a odpadů mimo zpětný odběr a partnera Firma / Obec.
    • Nová kontrola při uložení dávky v případě kódu A30 a odpadů mimo zpětný odběr a partnera Občan / Občané obce
    • Kontrola na dávce odpadu při uložení dávky v případě B00 a partnera občané obce reaguje správnou hláškou na použití nových evidenčních kódů (A10 + A30).
    • Kontrola na dávce odpadu při uložení dávky v případě B00 a partnera občan reaguje správnou hláškou na použití nových evidenčních kódů (A10 + A30).
    • Kontrola neoprávněného převzetí kovového odpadu do mobilní zařízení.
    • Kontrola neoprávněného předání kovového odpadu do mobilní zařízení při uložení dávky odpadu rozšířena o nová katalogová čísla 8místná.
    • Úprava pro zobrazení dlouhých názvů kódů nakládání. Změna velikosti polí + zobrazení ToolTipu.
    • Na dávce odpadů byla přesunuta sekce "Předávající" na záložku Doplňující informace.
    • Přidána obecná podmínka, kdy se zobrazí a musí vyplnit doplňující informace ke kovovým odpadům (povinné pro přílohu č. 14).
    • Úprava posuzování poddruhů kódů odpadů 16 01 04 01 a 16 01 06 01, že nejsou ani vraky ani odpady z vraků.
    • Přidány dvě nové položky pro Příjmy a Výdaje ve významu "za dopravu". Dosavadní přejmenovány ve významu "za zneškodnění". Do přehledu dat lze přidat sloupce pro zobrazení a součtování hodnot.
    • Zadávání údajů o předávajícím u kovových odpadů dle přílohy č. 14.
    • Upraven tisk průběžné evidence
      • Do parametrů hlášení přidány parametry pro průběžnou evidenci - osoba odpovědná za její vedení. Pokud není vyplněno, tiskne se to, co je v ohlašovateli.
      • K tisku průběžné evidence se od roku 2025 tiskne příloha č.14 s doplňujícími informacemi pro kovové odpady (pokud takové dávky existují).
  • Nový ze šablony
    • přepínačem na formuláři je umožněno nezobrazovat potvrzení při přechodu na další řádek.
    • formulář a editační seznam rozšířeny o nové hodnoty: Výdaje a příjmy - doprava.
  • Karta odpadů - na detailu přidána možnost součtování za provoz, vykazovací celek, sídlo (partnera). 
  • Karta partneři
    • Přidána možnost součtování v detailu - za provoz, vykazovací celek, sídlo partnera. Upravena i tisková sestava Přehled odpadů partnera.
    • tisku odpadů v případě součtování vypuštěna značka a elektroskupina.
  • V číselníku Multikomodity lze od roku 2025 zadat také nové kódy odpadů do stávajících multikomoditních odpadů.
  • Přehledy za evidenty
    • Přidán Sumář.
    • V detailech přehledů (spodní část) je nyní možnost součtovat a to za provoz, za vykazovací celek a za IČO.
  • Do menu kontrol přidána možnost Zobrazit duplicitní dávky odpadů.
    • Duplicitní řádky musí mít VŽDY stejné hodnoty: Kód odpadu., Ktg, Kód nakládání, Množství, Partner.
    • Další parametry porovnání lze vybrat v Nastavení.
    • Hromadné akce za označené jsou podmíněny modulem Hromadné operace.
    • Přidána možnost zobrazení propojených dávek.
    • Do přehledu Kontroly propojených dávek přidán sloupec Ktg.
  • Tisk - přidána nová sestava - Přehled příjmů a výdajů. Počítá i s nově přidanými položkami za dopravu a zneškodnění.
  • Tisk - přidána nová sestava - Přehled předávajících osob. Tisknou se pouze osoby za vybraný rok evidence odpadů.
  • Hromadné operace
    • Sjednocení nabídky hromadných operací v Kartě odpadů a Partneři dle agendy Odpady.
    • Umožněno zadat další hodnoty do nových polí příjmů a výdajů za dopravu.
    • Přidána možnost hromadně odebrat štítky.
    • Možnost pozastavit okamžité změny. Nyní je umožněno uživatelsky na formuláři určit, že se provedené změny nebudou okamžitě aplikovat do zobrazených dat. Tato úprava je z důvodu odstranění prodlev po dílčích změnách u většího množství upravovaných dávek.
  • Vytvořena nová agenda - Odpady s PCB.
  • Roční hlášení
    • Zaveden Datový standard MŽP 2024 pro odpadová hlášení, zatím bez možnosti hlášení odeslat (bude uvolněno až po nasazení na straně ISPOP na začátku ledna 2025).
    • V přehledu hlášení se ve sloupci Vlastní název provozovny zobrazuje název provozovny vykazovacího celku, pokud je jen jeden za jednoho evidenta.
    • Parametry hlášení
      • Pro označené evidenty přidána možnost smazat vyplněného ohlašovatele.
      • Přidáno tlačítko pro naplnění ohlašovatele dle přihlášeného uživatele (pokud je provázán s číselníkem Kontakty).
      • Na List č.1 přidána možnost doplnit Jméno a Příjmení pro fyzickou osobu podnikající, což se přenáší do výsledného XML.
      • Autovraky List č.4 - úprava výběru kódu odpadu dle roku, za který se ohlašuje (zohledněna platnost).
      • Skládky List č. 4 - úprava povinného pole pro výpis z bankovního účtu a pořadí položek.
    • Kontroly INISOFT
      • Zpřístupněny kontroly pro data za rok 2024.
      • Provedeny změny vzhledem ke konzervaci subjektů hlášení (dostupnost shodných dat pro případné opravy a současné vedení průběžné evidence v novém období).
      • Optimalizace rychlosti u generování hlášení.
      • V kontrole Za označené přidáno pro přehlednost počítadlo vykazovacích celků, za něž probíhá kontrola.
      • Upraven detail kontroly ID = 56.
      • Do kontroly ID = 25 přidán kód nakládání xD14.
      • Nová kontrola ID = 80 - Kontrola na typ evidence - nepatřičné kódy nakládání. Prozatím se jako nepatřičné kódy vzhledem k typu evidence kontrolují BN9 (pouze hlášení Autovraku), BN18 (pouze hlášení Elektroodpady).
      • Nová kontrola ID = 81 - Kontrola duplicitních firem bez IČO
      • Nová kontrola ID = 82 - Kontrola na zpracování elektroodpadu bez vyplněné skupiny elektroodpadu. 
      • Nová kontrola ID = 83 - Kontrola převzetí kalu.
      • Nová kontrola ID = 84 - RES - Kontrola předání kovových odpadů do mobilního zařízení.
      • Nová kontrola ID = 85 - RES - Kontrola předání odpadů do mobilního zařízení.
    • Při zobrazení výsledku validace hlášení ISPOP jsou stejné řádky (chyby) sloučeny a zobrazeny pouze jedenkrát. 
    • Zobrazení katalogu odpadů v hlášení za zařízení v roce 2024 omezeno na odpady do 31.12.2024.
    • Hlášení F_ODP_OZD, F_ODP_ZARIZENI_541 - před odesláním se testuje zda se jedná o platný Datový standard MŽP.
    • Implementována nová agenda Persistentní organické látky (POPs) pro evidenci obsahu těchto látek v odpadech.
    • Realizován rozpočet multikomodit na příslušné odpady při tvorbě hlášení.
    • Odpady - nový tisk: "Přehled multikomodit a separovaného odpadu", který tiskne množstevní rozpad separovaného odpadu v každé multikomoditě v rámci zvoleného období.

Změněno

  • Úprava ukládání údajů Zakázka a Poznámky.
  • Optimalizace načítání dat na Kartě odpadů.
  • Karta odpadů - v datech ve spodní části přehledu se nezohledňovala možnost zobrazení stejného kódu odpadu s jinou platností.
  • Upraven tisk Přehled odpadů na Kartě odpadů.
  • Oprava chyby při hromadném odesílání hlášení, které končilo po první chybě.
  • Ošetřena reakce na chybové stavy při komunikaci s ISPOP během hromadné kontroly hlášení.
  • Při tvorbě hlášení u ohlašovatele typu Firma bez IČO došlo k opravě generování XML tagů.
  • Upraven předmět zprávy při odeslání hlášení do datové schránky. Kromě drobné úpravy textu nyní předmět vždy obsahuje IČO a IČS / IČOB / IČP / IČZ pro lepší orientaci.
  • Oprava textu hlášky při změně subjektu s odeslaným hlášením.
  • Hromadné odesílání hlášení - hlášky jsou sloučeny do jedné na konci odesílání.
  • Úprava validace na dávce odpadu v roce 2025 pro autovraky - nepovinná značka autovraku.
    • Nový parametr Nepřenášet značku autovraku v parametrech Autovraky, značka se defaultně přenáší dál, ale uživatel si může nastavit, aby se nepřenášela.
    • Upraveno chování ve formuláři Nový odpad ze šablony, kdy již v roce 2025 nemusí být povinně vyplněna Tovární značka.
  • Přehledy za evidenty - opravena hláška o chybějícím evidentovi, která se zobrazovala za každého chybějícího evidenta (při změně období nebo u neplatných evidentů).
  • Opraveno načítání dat při zapnutí součtování na Kartě odpadů a Přehled Karta Odpadů.

SKLAD A OBCHOD


Přidáno

  • Při převzetí kovových odpadů (podle §18 Zák. 540/2020 Sb.) je vyžadována evidence údajů podle přílohy č. 14 vyhlášky 273/2021 Sb. Tyto údaje jsou od 1.1.2025 zahrnuty do funkce převodu do evidence odpadů z modulu Sklad a obchod.
  • Přidána možnost definice více skladů do přehledu Přehled skladových pohybů a služeb.
  • Přidány sloupce pro výpočet reálné hmotnosti položky na skladu včetně výpočtu.
  • Přidána možnost barevně podbarvit jednotlivé typy úhrady (po vzoru S8).
  • Přidána funkce dobropisu k faktuře
  • Přidány nové evidenční kódy (dříve kódy nakládání) dle nové legislativy od 1.1.2025 a implementována logika pro jejich používání v souladu s platnou legislativou.
  • Úprava prezentace stavu exportu při převodu dat z modulu Sklad a Obchod do evidence odpadů.
  • Přidána nová funkce pro meziroční převod zůstatků z hlediska odpadové legislativy.
  • Přidána možnost definovat limit příjmu odpadu na subjekty (zatím pouze na FO).
  • Nový přehled skladových pohybů: Přehledy → Skladové pohyby a služby - podle subjektů (s možnostmi filtrování a součtování).
  • Bylo přidáno upozornění na opakovaný převod dat do odpadů.

Změněno

  • Odebrána kontrola na období při převodu dat do odpadů. Přidána kontrola na nastavené období převodu.
  • Oprava funkce převodu do odpadů, pokud byl ve výběru přidělen již neexistující sklad pro převod.
  • Oprava obnovení dat v agendě Katalog skladových položek po úpravě záznamů
  • Úprava převodu evidence do souboru XML - neexportují se kontakty v roli předávající osoby, ale přímo konzervované údaje na dávce odpadu.

VOZIDLA S UKONČENOU ŽIVOTNOSTÍ


Přidáno

  • Evidence od 1. 1. 2025 - změna generování dávek odpadů do průběžné evidence.
    • BN30 je nahrazen A30
    • BN9 je nahrazen xR12g (zpracování) + xN33 (odevzdání pneu a baterie do zpětný odběr).
    • Vytvořen nový formulář pro generování evidence a upraveny parametry, kde byla přidána možnost parametrizování zpětného odběru a také odstraněn parametr pro automatické generování dávky zpracování BN9.
  • V menu Potvrzení přidána možnost odeslání potvrzení e-mailem. Pokud e-mail není vyplněn, tak je zobrazen dotaz s možností e-mail zadat. Do Nastavení parametrů pro autovraky přidána sekce Potvrzení o předání autovraku s definicí způsobu odeslání e-mailu.
  • Přidána možnost pro rychlé naplnění ZÚJ dle evidenta. Využije se pro občany ze zahraniční, přičemž pro ně nevyjíždí nabídka pro zadání ulice a města.

Změněno

  • Tovární značka autovraku - v autovracích a odpadech sjednoceno našeptávání, nyní našeptává od dvou znaků. 
  • Úprava chybových hlášek při komunikaci s MA ISOH - upřesnění důvodu chyby.
  • Opraveno počítání množství autovraků v hlášení Listu č.4 na řádku 2.

OLPNO


Přidáno

  • Implementace nové odpadové legislativy
    • Podpora nových evidenčních kódů (dříve kódů nakládání) pro OLPNO realizovaná po 1.1.2025.
    • Podpora pro možnost převzetí odpadů z léčiv pocházejících od občanů (specifickým kódem nakládání) pro OLPNO realizovaná po 1.1.2025.

Změněno

  • Nastavení nové URL pro webovou službu SEPNO verze 1.06 (s podporou nových 8-místných katalogových čísel odpadu).
  • Historii záznamů opraveno rozlišení akcí lokální vs SEPNO.
  • Opravena chyba při ukládání šablony OLPNO, pokud obsahovala odpad neplatný v nastaveném období.
  • Opraven tisk razítka místa nakládky při tisku dodacího listu pro místo nakládky (na svozovém OLPNO - typ 2).

IMPORT


Přidáno

  • Přidána volitelná automatická oprava subjektů podle RES.

Změněno

  • Zrušení automatické konverze kódu nakládání B00 → BN30 od 1.1.2025.
  • Rozšíření importu a exportu o údaje dle přílohy č. 14 vyhlášky č. 273/2021 Sb. (při převzetí kovů od 1.1.2025).
  • Při importu z formátu INISOFT Mini TXT je u odpadů s kódem nakládání A00 ignorován případný partnerský subjekt.
  • Sjednocení způsobu filtrování záznamů v náhledu importovaných dat.
  • Oprava odkazu na dokumentaci na formuláři importu.
  • Oprava ztráty fokusu okna importu během načítání dat.
  • Úprava zápisu mazání dat ve Správě importů do logu.
  • Oprava mazání dat ve Správě importů - pro všechny agendy sjednocena reakce na pokus o mazání blokovaných záznamů.
  • Oprava funkce mazání v náhledu importovaných dat.

PARTNER


Přidáno

  • Přidána možnost výběru evidentů. Výběr omezí zobrazená data v přehledech a tiskových sestavách pouze na partnerské subjekty použité v evidencích za vybrané evidenty.

ILNO


Přidáno

  • Do šablon ILNO byly doplněny šablony nových 8místných kódů.
  • Přidán tisk ILNO přímo do samostatných PDF.

Změněno

  • Kopie ILNO - opraven přenos razítka v sekci 10.

ZPO / PIO


Změněno

  • Úprava kontroly v přijatých ZPO na vystavené ZPO dle značky a kategorie s ohledem na změněné kódy odpadů.
  • Upraven výběr předávající / odpovědné osoby, aby byl stejný jako např. v ILNO, tzn. defaultně zobrazovat firemní kontakty s možností zobrazit všechny.
  • Za položku s kontaktem přidáno tlačítko, které propíše přihlášeného uživatele.
  • Úprava zobrazení názvu propojeného vystaveného ZPO při editaci přijatého ZPO

EKO-KOM


Přidáno

  • V číselníku Multikomodity lze při nastaveném období roku 2025 zadat také nové kódy odpadů do stávajících multikomoditních odpadů.
  • Od 2025 lze v pravidlech EKO-KOM používat i nové poddruhy (osmimístná katalogová čísla odpadů) příslušných odpadů (obdobně to funguje i na dávce odpadu). 
  • Na dávce odpadu se zobrazuje záložka EKO-KOM i pro nové poddruhy odpadů: 20010101 - Kompozitní a nápojové kartony; 200140xx - kovy.

Změněno

  • Oprava kalkulace počtů upravených dávek v informaci po aplikaci pravidel.

OBEC


Změněno

  • Komunální odpady přijatá oznámení - na formuláři Zařízení jsou nyní v případě připojení k RES zobrazeny popisky našeptávače.

UŽIVATELSKÉ PŘEHLEDY


Přidáno

  • Náhled tisku si nyní pamatuje naposledy použité uživatelské nastavení vzhledu stránky.
  • Přes Správu šablon je možné nastavit záhlaví exportu XLSX (rozsah a obsah).
  • Kontakt rozšířen o zobrazení telefonního čísla, faxu, e-mailu a URL.
  • Přidána možnost filtrování a zobrazení Typu subjektu u evidenta

Změněno

  • Export výstupu do Excelu nyní reflektuje nastavené seskupování dat. 

RES Plus


Přidáno

  • Ve vyhledávání dle RES přidána možnost vyhledávat dle PSČ. Zároveň se sjednotila pole pro vyhledávání dle jednotlivých typů subjektů.
  • Instalační program databáze RES v případě, že není nalezen žádný lokální SQL server, umožňuje od verze extrahovat soubor BAK pro ruční obnovu na jiném počítači.