Skip to end of metadata
Go to start of metadata
Video
 Klikněte pro zobrazení videa, které Vás seznámí s novinkami ve verzi

Tato verze obsahuje mimo jiné úpravy, které vycházejí z novely vyhlášky č. 273/2021 Sb. (Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady) označené jako č. 18/2025 Sb. s účinností od 1. února 2025.

V novele je uvedena povinnost opravit veškerá data (evidenční kódy) za rok 2025 zpětně.


 

  • Od verze 3.0.0. je vyžadována instalace .NET Desktop Runtime 8.x. Pokud není na počítači k dispozici, pak dojde k doinstalování. Více informací o .NET naleznete zde.
  • Pokud není na počítači, ze kterého je IS ENVITA spouštěna, nainstalován .NET Desktop Runtime 8.x, pak je uživatel při spuštění programu vyzván k jeho doinstalování. Toto nastává v případě, že je program spouštěn ze sdíleného síťového disku.
  • Verze IS ENVITA 3.0.x vyžaduje novou registraci licence. Pokud pracujete se síťovou verzí (více uživatelů se společnou databází), pak stačí provést registraci na jednom z počítačů.

Změněno

  • Oprava chyby, která vznikala při zakládání evidentů na počátku nového roku. Mohly vznikat duplicity parametrů hlášení, pokud bylo více subjektů pod jedením vykazovacím celkem.
    • Tyto duplicity se zobrazovaly při spuštění programu, v agendě hlášení nebo způsobovaly různé chyby v hromadných operacích, nový odpad ze šablony atp.
  • Automatické zálohování databáze při ukončení programu - opraven chybějící dotaz (byl-li nastaven) a chybějící informace o výsledku zálohy.
  • Oprávnění - odpady - omezení měnit odpady dle data, zakázána editace dvojklikem na dávce.
  • Nahrazeno využívání MAPI32.DLL pro vyvolání e-mailové aplikace na OS Win Server 2022 - odesílání z modulu Partner a Autovraky končilo chybou.
  • Oprava chyby, kdy při změně ZÚJ na subjektu typu Občan se změnil příslušný vykazovací celek Občané obce - s chybným názvem.
  • Oprava automatické detekce proxy serveru dle OS.
  • Opravenou spouštění programu, pokud byly použity UNC cesty (nebyl nalezen soubor confg).
  • Přidána úprava respektování nastavení systémové Proxy napříč funkcemi.
  • Požadavek na HelpDesk - nyní lze přiložit k požadavku i soubor exportu .envita-data.
  • Technické úpravy v aktualizaci databáze.
  • Odesílání do datové schránky - Byla upravena a sjednocena hláška která se objeví pokud jsou zadané chybné přihlašovací údaje a je také umožněno je znovu zadat.

ODPADY


Přidáno

  • Hlášení do ISPOP
    • Umožněna tvorba hlášení za rok 2024.
    • Umožněna validace a odeslání hlášení do ISPOP.
    • Přidána funkčnost Konzervace dat o subjektech v hlášení
      • Manuálně za vybrané subjekty nebo vždy při tvorbě ročního hlášení se ukládají data o subjektech tak, jak byly subjekty ohlašovány.
      • Opakované hlášení (opravné) je doporučeno vytvářet z nabídky zakonzervovaných dat, pokud není oprava právě v datech o subjektech. Pak lze použít data aktuální.
      • Uživatelé s databází RES Plus mají navíc automaticky opravována dostupná data o sídlech dle RES a provozovnách dle Registru zařízení.
      • Při tisku ročního hlášení nebo průběžné evidence se v případě již konzervovaných dat program zeptá, zda tisknout z konzervovaných (tehdy platných dat) - výchozí volba, nebo z aktuálních.
      • Konzervace dat při připojené databázi RES Plus upravuje data o sídlech ohlašovatelů (sídlo evidenta) podle dat k 12/2024 i v případě, že bude nahrána novější verze RES Plus (pro potřeby vedení průběžné evidence).
      • Formulář pro porovnání subjektů hlášení byl rozšířen o nové filtry pro zobrazení subjektů "pouze zakonzervované" a "nové ke konzervaci".
      • Formulář Porovnání se nově zobrazuje také před tiskem ročního hlášení, tiskem průběžné evidence, před Kontrolami INISOFT i před validacemi ISPOP. Před kontrolami a validacemi je možné upravit výběr k použití (aktuální nebo konzerva), podobně jako před tvorbou hlášení - volba se ale neuloží, resp. nepřepíše dosavadní konzervu.
  • Nový odpad ze šablony byl rozšířen o možnost zadání předávající osoby pro evidenci kovových odpadů dle nové legislativy. Toto pole lze také skrýt pomocí zaškrtávacího políčka. Stejná možnost je nyní dostupná i pro evidenci elektroodpadu a autovraků.

Změněno

  • Hlášení do ISPOP
    • Nová kontrola ID = 86: RES - Kontrola sídla ohlašovatele - ZÚJ
      • Kontrola probíhá pokud je napojena databáze RESPlus a ohlašovatel je zařízení. Kontrola se zobrazí, pokud ZÚJ sídla ohlašovatele se liší od ZÚJ sídla ohlašovatele uvedeného v RESPlus.
    • Zrychlení tisku průběžné evidence a úpravy dle budoucí Přílohy č. 12 pro kovové odpady.
    • Oprava tisku průběžné evidence - neobsahovalo dávky k 31.12.2024
    • Při odesílání do datové schránky prodlouženo čekání na odpověď na 5 minut (request timeout).
    • Autovraky - oprava rozpadu mezi Listem č, 2 a 3.
    • Parametry hlášení - List č. 4, 5 pro autovraky - oprava zadávání desetinných čísel.
    • Oprava obnovy (tokenu) přihlášení do ISPOP během hromadné kontroly a ohlášení do ISPOP.
    • Oprava zaokrouhlení množství při rozpadu multikomodity do hlášení.
  • Meziroční převody - odpad, kde se měnil název v Katalogu odpadů od 1. 1. 2025 se zobrazoval na samostatných řádcích, přestože byla bilance vyrovnána. Nyní jsou záznamy sloučeny pod názvem pro daný rok.
  • Upraveny volby na tlačítku "Nový" v agendách PCB a POPs.
  • Upraveny šířky sloupců tisku průběžné evidence.
  • Oprava chyby, kdy se chybně neodbarvovala pole s údaji pro kovové odpady (pokud už nebyly povinné).
  • V Nastavení / Evidence odpadů upraven význam volby Umožnit evidovat předávající osobu -  netýká se příjmu kovových odpadů, kde je předávající osoba povinná. Pokud volba není zvolena, pak je pole na dávce odpadů nepřístupné (je automaticky přeskakováno).
  • Oprava kontroly na kód nakládání při založení dávky ve funkci Kontrola meziprovozních vztahů.
  • Hromadné operace s odpady byly rozšířeny o možnost zadávání údajů pro kovové odpady. Nově lze také zadat Předávajícího u ostatních odpadů.
  • Rozšířena informace v kontrole na dávce odpadů o rozsah adresních údajů u předávající osoby.
  • Konzervace dat o subjektech
    • Uživatelem vybrané změny na subjektech, které byly použity pro kontroly/validace v systémech INISOFT nebo ISPOP, jsou za běhu programu zapamatovány a při tvorbě hlášení je nabídnuto jejich označení.
    • Upraveno filtrování ve formuláři pro porovnání subjektů, kdy se u vyfiltrovaných záznamů zobrazují i detaily údajů.
    • Při spuštění konzervace v roce 2025 je uživatel upozorněn, pokud není ještě implementován RES 12/2024.
    • Oprava chyby při generování tisku průběžné evidence ze zakonzervovaných subjektů. Chyba vznikla, když byl na zařízení jiný kód ZÚJ než v RES.
    • Upraven tisk z formuláře Porovnání subjektů hlášení.
    • Zrušeno vytváření konzervace subjektů v roce, který je menší jak 2024.
    • Hlášení odpady - vlastní název provozovny se nyní promítá jak do konzervy subjektů tak také do dokumentů a tisků. Platí i pro evidenty, kteří jsou v roli partnera v jiném hlášení.
  • Hromadné odesílání oznámení obcím nyní před spuštění cyklu odesílání kontroluje platnost přihlášení k datové schránce odesílatele.
  • Pole Předávající v doplňujících informacích dávky odpadu je nyní zobrazeno vždy. V Nastavení / Evidence odpadů (Globální nastavení) lze vypnout - pak je pole na dávce odpadu neaktivní, pokud to nevyžaduje legislativa.
  • V přehledu Odpady je vytvořena nová záložka v Detailu pro údaje z evidence pro Kovové odpady.
  • Do výběru sloupců v přehledu odpadů přidána položka Výše platby.
  • Oprava chyby, kdy se u odpadu s upřesněním při generování zůstatků (xN5) generoval kód CN5 a způsoboval chybnou ABC bilanci.
  • Při hromadném smazání ohlašovatele se mazal i typ evidence. Nyní se maže jen údaje ohledně ohlašovatele.
  • Oprava generování hlášení XML za rok 2023 - přidán typ ohlašovatele po vzoru 2024.
  • Oprava tisku Přílohy č.14 pro kovy, aby se údaje o předávající osobě tiskly dle toho co je na dávce odpadu.
  • Oprava chyby v Konzervaci subjektů hlášení - generování průběžné evidence. Chyba vznikala u subjektů, které byly v evidenci, ale neměly žádné množství.
  • Úprava kontroly na vyplněné údaje předávající osoby při převzetí kovových odpadů.
  • Oprava refresh chooseru pro výběr předávající osoby na dávce odpadu.
  • Hromadné operace - Kovové odpady - oprava vyhodnocení podmínky zobrazení (podle IČZ Evidenta), kdy zobrazovat údaje o předávající osobě u kovových odpadů.

  • Přihlášení při zjišťování evidenčního čísla řádného hlášení v ISPOP se zapamatuje i pro další práci.

  • Opraven přehled hlášení v ISPOP při připojení přes proxy server.
  • Oprava zobrazení evidentů v agendě Hlášení - již nedochází k zobrazení evidentů, kteří v daném roce nemají evidenci.
  • Ukládání PDF průběžné evidence za označené - upraveno generování tak, aby nedocházelo k opakovanému dotazu na typ výběru subjektů.
  • Ukládání PDF průběžné evidence za označené - upraveno generování tak, aby nedocházelo k opakovanému dotazu na použití změněných subjektů.
  • Oprava zobrazení evidentů v agendě Hlášení - již nedochází k zobrazení evidentů, kteří v daném roce nemají evidenci.
  • Přidáno uživatelské Nastavení > Evidence odpadů > "Dávka odpadů - chování pole Upřesnění při zadaném kódu odpadu (kromě zadaného kódu odpadu *99)" - možnost přeskakovat pole Upřesnění i pro odpady, které spadají pod Multikomoditu.
  • Oprava zaokrouhlování v hlášení mezi Listy č. 2 a 3.
  • Parametry hlášení autovraky - na List č. 4 přidána možnost "Zkopírovat % z minulého roku".
  • Validace na dávce odpadu DE_W9 (převzetí kovů na mobilní zařízení) neproběhne v případě, že evidentem je mobilní zařízení s činností 3.1.3. Neproběhne ani kontrola INISOFT v agendě pro odeslání ročního hlášení ID 26 věnující stejné problematice.

  • Oprava kontrol INISOFT v agendě pro odeslání ročního hlášení ID 1 a ID 2 vzhledem k vykazovacímu celku. Nyní se řídí bilancí v rámci celého celku.

  • Oprava tisku Přehled odpadů partnera z Karty partnerů - zohledněno upřesnění.

  • Úprava šířek sloupců v přehledu příjmů a výdajů.

  • Oprava chyby, která nastala u konzervace subjektů v případě změny ZÚJ. V tomto případě nebyla aktualizována ZÚJ v konzervě.

  • Modul OH Obce
    • Formulář Upravit v Indikátorech OH byl opraven a nyní se již zobrazuje celá klientská část.
  • Oprava stránkování v tisku pokud je velké množství záznamů v evidenci odpadů. Projevovalo se to v tisku průběžné evidence za vykazovací celek, kde docházelo při tisku k odlišným výsledkům, pokud nebyly vyrovnány meziprovozní vztahy.
  • Subjekty - při dotahování adresy z Registru zařízení oprava chyby Object reference not set.
  • POPs - opraveno chybné nastavení volby Příjem/Výdej u evidenta s IČP.
  • Aktualizován číselník látek POPs.
  • Konzervace subjektů - oprava chybného zobrazení v porovnání subjektů u vlastních mobilních zařízení s činnosti na území.

  • Opraven tisk předávajícího v příloze č.14 po importu. Upraven tisk pořadového čísla v případě tisku průběžné evidence po odpadech, aby odpovídal příloze 14.
  • Při generování partnerské dávky je v případě chyby (např. kovy), tato dávka zobrazena, aby ji uživatel mohl opravit.

SKLAD A OBCHOD


Přidáno

  • Přidány tiskové výstupy v přehledech skladových pohybů a služeb.

Změněno

  • Opraveno: při ručním vyplnění čísla účtu docházelo po opuštění pole ke smazání zadané hodnoty. 
  • Opravy v přehledech skladových pohybů. 
  • Optimalizace kontrol a evidence údajů při převzetí kovových odpadů do zařízení (dle přílohy č. 14, Vyhl. 247/2021 Sb.).
  • Vypořádání výkupů převodem - opravena chyba při tvorbě variabilního symbolu z čísla průkazu dodavatele - nedocházelo k odstranění nečíselných znaků.
  • Opraveno - výběrový číselník skladových položek na skladových dokladech nezobrazoval aktuální hodnoty skladových zásob k datu a času daného skladového dokladu.
  • Opraveny popisky sloupců v agendách modulu Sklad a obchod.
  • Přidána možnost zadání záporné ceny služby na příslušných dokladech.
  • Oprava kontroly volání funkce generování faktur nad samostatnými službami + odladění editace a kopie poskytnutých služeb v případě rozdílného ID střediska od skladu.
  • Oprava kopie katalogové služby.
  • Oprava editace interních pohybů s neodpadovou položkou.
  • Oprava volby rozsahu položek limitu o položky definované pouze jako zboží.
  • Oprava exportu evidence do souboru (subjekty s činností na území ORP).
  • Aktualizace výchozích sazeb poplatků za platbu poštovní poukázkou (B/C) dle aktuálního ceníku České pošty k 1.2.2025. Aktualizaci uplatňovaných poplatků dle nového ceníku České pošty je třeba provést manuálně v Nastavení - Sklad a Obchod. sekce Odpočet poplatků při výkupu, tlačítko Nastavení sazeb, tlačítko Výchozí ke dni, odkdy chcete začít uplatňovat odpočty podle nových sazeb ceníku České pošty.
  • Opraven tisk loga na faktuře - v některých případech se logo netisklo správně a nedocházelo k jeho adekvátnímu zmenšení (pokud velikost obrázku přesáhla 52 pixelů a současně formát obrázku neobsahoval informaci o DPI).
  • Opravena chyba s tiskem chybné jednotky na faktuře, pokud faktura obsahovala položky s různými jednotkami.
  • Rozšíření PDP na služby s možností záporné ceny na SD.
  • Opraveno chybné načítání rozložení sloupců v přehledu neúplných (rozvážených) skladových dokladů.
  • Vypořádání složenkou B - implementován nový ceník služeb České pošty (uplatňuje se při vypořádání s datem odeslání 1.2.2025 a novějším).
  • Po restartu aplikace se občas nenačetly některé zapamatované záložky.
  • Provedena optimalizace rychlosti ukládání skladových dokladů. Současně proběhla optimalizace načítání Limitů zařízení.
  • V některých situacích nedocházelo po uložení skladového dokladu k aktualizaci (tzv. refreshi) načtených dat v otevřených agendách/přehledech, které získávají data ze skladových dokladů.

VOZIDLA S UKONČENOU ŽIVOTNOSTÍ


Změněno

  • Přidán nový parametr v Nastavení pro Autovraky > Převod do evidence odpadů: Při převzetí autovraku automaticky generovat zpracování autovraku AR12g (bez možnosti zadat zpětný odběr).
  • Opravy při odesílání potvrzení přes SMTP.
  • Rozšíření počtu znaků na 50 v čísle účtu na editformu autovraků.4
  • Parametry hlášení autovraky - na List č. 4 přidána do gridu Využití možnost "Zkopírovat % z minulého roku".
  • Oprava zaokrouhlování mezi Listy č. 2/3. Neproběhala korekce, pokud bilance ostatních autovraků "po značkách" nebyla vyrovnaná - to bylo napraveno.

OLPNO


Změněno

  • Optimalizace chování pole s kódem nakládání na formuláři pro generování evidence odpadů z OLPNO.
  • Při převodu z OLPNO do evidence odpadů byla v některých situacích chybně vyžadována registrace modulu Autovraky.
  • Opraveno řazení na tiskových výstupech Seznam ohlašovacích listů a Seznam ohlašovacích listů s odpady - záznamy se řadí primárně podle data zahájení a sekundárně podle IČOL

ILNO


Změněno

  • Oprava tisku ILNO pro nové šablony (přetékal text u 1 A4 - upraven okraj a mírně zkráceny texty).
  • Oprava zdvojeného tisku do PDF.
  • Oprava chyby, kdy se ve formuláři při editaci nezobrazoval grafický symbol nebezpečnosti.
  • Upraveny texty šablon pro katalogová čísla 18 02 02 01, 18 01 03 01 v sekcích 6.3, 8.3 a 9 pro kapalná i pevná skupenství.
  • Oprava tisku dlouhého IČP (>10), poslední znak se nevytiskl u tisku na 1A4.

PARTNER


Změněno

  • Oprava chyby při exportu virtuální evidence do datového souboru z partnerských sestav.
  • Oprava v tisku virtuální evidence - tiskneme jen Datum dávky bez času.

  • Oprava chyby při tisku virtuální partnerské evidence - zrušen dotaz na výběr konzervovaných / nekonzervovaných subjektů.

  • Oprava chyby CzOdpadTiskView při hromadném odeslání virtuální evidence e-mailem.
  • Oprava generování partnerské evidence - negenerovalo z BN3, CN3. Nyní z xN3 generuje B00.
  • Oprava refresh master i detail gridu partnerských sestav po změně sloučení.

EKO-KOM


Změněno

  • Upravena definice pravidel EKO-KOM s ohledem na změny odpadu 20 03 01 v roce 2025 (neuplatňovala se na dávce).
  • Pro živnostenský výkaz přidán nový způsob využití "jiný způsob využití".
  • Pro živnostenský výkaz EKO-KOM v 6.02 přidány nové kódy odpadů 1912xxxx, tzn.je možno je evidovat.
  • Oprava editoru nádob - bylo možné zadávat záporné hodnoty objemu - nyní pouze kladné.
  • Oprava editoru nádob - bylo možné zadávat záporné hodnoty objemu.
  • Oprava editoru nádob - bylo možné zadávat záporné hodnoty objemu.

OBEC


Přidáno

  • Uvolněny Indikátory OH pro rok 2024.
  • Indikátory OH - od roku 2024 přidána možnost započítat hmotnost rostlinných zbytků z území obce vstupujících do kompostování v komunitní kompostárně.

Změněno

  • Opraveno zobrazení subjektů (sídel) v seznamu evidentů komunálních odpadů.
  • Indikátory OH - opraven chybný název indikátoru I.O.8.SEPTex-obyv

RES Plus


Změněno

  • Úprava kontroly kompatibility databáze RES při spuštění IS ENVITA 3.0.3. Je vyžadována 12/2024 s odpovídající strukturou.
  • Kontrola ID 14 - upravena kontrola vůči novějším verzím RES (> 01/2025).

  • Oprava gridu se zalamováním ve funkci Kontroly převzetí/předání odpadu podle RES.
  • Oprava zalamování ve funkci Kontroly převzetí/předání odpadu podle RES.
  • Opravena chyba, kdy pokud je připojený RES s nekompatibilní strukturou.
  • Automatické zavření okna s upozorněním v mapových funkcích.

IMPORT


Změněno

  • Při importu odpadů přidána kontrola dávek na kovové odpady, s možností doplnění vyžadovaných údajů na dávkách převzetí kovových odpadů.
  • Oprava exportu nádob v rámci EKO-KOM.
  • Při importu odpadů přidána kontrola dávek na kovové odpady s možností doplnění vyžadovaných údajů na dávkách převzetí kovových odpadů.
  • Oprava exportu nádob v rámci EKO-KOM.
  • Oprava importu atributů EKO-KOM u odpadů.

HLÍDAČ REGISTRU ZAŘÍZENÍ A OBCHODNÍKŮ


Změněno

  • Opravena chyba komunikace s API, kvůli které nebyl přístup autorizován.