Strom stránek
Přejít na konec metadat
Přejít na začátek metadat

Na této stránce naleznete návody, jak pracovat s programem ESPI 9 od verze 9.5.3.6, která umožňuje zasílání zařízení a spisů dle nového zákona č. 541/2020 Sb. do systému ISOH. S verzí 9.5.3.6 dostáváte nástroj, pomocí něhož již můžete řešit zadávání rozhodnutí povolující provoz zařízení dle nového zákona, provázání se zařízením a odesílání dat do systému ISOH.

 

Co zatím není dořešeno - pro zobrazení rozklikněte

V této části jsou uvedeny body, na kterých budeme pracovat hned po dokončení verze 9.5.3.6. Většina z nich bude hotova do konce tohoto roku, některé až na začátku roku 2022. Některé body předpokládají dohodu s MŽP na řešení dané problematiky.

  • Import dat z ISPOP
    • import hlášení o provozu zařízení (zahájení, přerušení, obnovení, ukončení)
    • import hlášení za obchodníky
    • import hlášení za dopravce
    • import hlášení za zprostředkovatele 
  • Lékárny
    • evidence ohlášení od lékáren
    • odeslání souhrnného hlášení za lékárny do ISOH
  • Malé zařízení
    • přidělování IČZ malým zařízením, která řeší ORP (podklady MŽP)
  • Mobilní zařízení
    • změna sídla provozovatele mobilního zařízení do jiného kraje
    • přidělení IČZ (změna sídla do jiného kraje, než kde byla podána žádost o souhlas k povolení provozu)
  • DS MŽP 2022 (bude realizováno v lednu 2022)
    • zobrazení hlášení o odpadech z ISPOP za rok 2021

 

Nejčastější otázky a odpovědi na ně

1. Co musím udělat do konce roku 2021?

Do konce roku 2021 je nutné provést tyto činnosti (nemožnost podat do ISPOP roční hlášení o odpadech):

  • zadat veškeré nově povolené skládky (nová IČZ)
  • zadat veškeré změny provozovatelů u zařízení (změna IČO provozovatele v roce 2021)
  • zadat nová zařízení nebo nová povolení k existujícím zařízením, jejichž platnost skončila nebo končí v roce 2021 a jedná se o autovrakaře (nemožnost zasílat vraky do MA ISOHu)
  • zadat nová zařízení nebo nová povolení k existujícím zařízením, jejichž platnost skončila nebo končí v roce 2021 a jedná se o zařízení, které provozuje přepravu NO (nemožnost ohlásit přepravu do SEPNO)

Do konce roku 2021 by bylo ideální provést tyto činnosti:

2. Jaké činnosti je potřeba udělat před aktualizací nebo hned po ní?

Před a bezprostředně po aktualizací ESPI 9 na verzi 9.5.3.6 není potřeba s programem ani s daty nic řešit. Veškeré změny jsou prováděny až následně dle postupu uvedeného v návodu.

Při aktualizaci na verzi 9.5.3.6 dojde k automatické změně Data uplatnění v dokumentu Omezení doby platnosti povolení k provozu zařízení v přechodném období na 1. 1. 2021. To samé datum bude automaticky nastaveno i na straně MŽP v systému ISOH u všech zaslaných dokumentů tohoto typu.

Předpokládáme, že na zařízeních nemáte napojen spis s ustanovením dle nového zákona č. 541/2020 Sb. Takovéto provázání nelze ve starších verzích udělat standardní cestou, ale pouze zpětnou editací dat.

1. Jak po aktualizaci připojím k mobilnímu zařízení ke sběru spis dle zákona č. 541/2020 Sb.?

Postup je následující:

  1. spusťte agendu Zařízení
  2. nastavte se na zařízení typu Mobilní sběr odpadů, se kterým chcete pracovat
  3. zařízení převeďte na nový zákon pomocí návodu Převod zařízení na zákon č. 541/2020 Sb.
    1. zařízení odemkněte v ISOH
    2. vyberte editace zařízení (klávesa F4)
    3. vyberte Povoleno dle paragrafu na hodnotu § 21 odst. 2
    4. mobilní zařízení
    5. Typizace zařízení v OH = Mobilní sběr odpadu
    6. potvrďte změny tlačítkem OK
    7. zařízení odešlete do ISOH
  4. připojte nový dokument / spis dle zákona č. 541/2020 Sb.
  5. k dokumentu zadejte všechny požadované hodnoty na záložkách Povolené odpady, Katalogizace zařízení a Soubory
  6. dokument odešlete do ISOH
2. Proběhne převod zařízení z původního zákona na nový automaticky?

Převod zařízení povolených dle zákona č. 185/2001 Sb. na zákon č. 541/2020 Sb. je potřeba provést ručně. Důvodem je velké množství změn a nutnost zadat nové hodnoty - typizace zařízení, katalogizace, kapacita. Návod na převod zařízení je uveden zde Převod zařízení na zákon č. 541/2020 Sb.

3. Co je typ zařízení a co typizace zařízení v OH?

V evidenci zařízení existují tyto pojmy:

  • Typ zařízení - udává kompletní informace, o jaké zařízení se jedná. Tedy souhrn dat, dle kterého zákona a paragrafu je zařízení povoleno, stacionární nebo mobilní zařízení a druh činnosti zařízení (bližší určení).
  • Typizace zařízení v OH - jedná se o číselník, kde se udává druh činnosti zařízení. Tedy například šrédr, sběrna odpadů, recyklace.
  • Skupina typizace zařízení v OH - seskupení určitých typizací do skupin. Využívá se hlavně v Registru zařízení pro rychlé pojmenování zařízení.

Bližší informace o provázanosti mezi typizací, katalogizací a kapacitami naleznete v kapitole Evidence zařízení v odstavci Pravidla kontrol a validací dat, kde je uveden i odkaz na zobrazení číselníku.

4. Jak řešit povolení pro skládky, resp. pro jednotlivé fáze?

Každá fáze skládky musí mít přiděleno samostatné IČZ a typ zařízení (výstavba, provoz, rekultivace). Při převodu zařízení povoleného dle zákona č. 185/2001 Sb. na zákon č. 541/2020 Sb. nastavte typ zařízení (typizaci) dle aktuálního stavu skládky.

Výstavba skládky

Skládka odpadu

Rekultivace skládky

5. Jaké dokumenty musím navázat na zařízení typu mobilní sběr v roce 2021?

Vložení nového záznamu / dokumentu k zařízení je členěno dle legislativy na:

 

Problematiku typů provázaných dokumentů k zařízení rozdělme na tři části (předpokládáme, že zařízení má ve vašem kraji povolení k provozu nebo alespoň dokument přidělení IČZ):

  1. zařízení pro mobilní sběr odpadů se sídlem v mém kraji má povolení dle zákona č. 185/2001 Sb., jehož platnost vyprší (nebo vypršela) v roce 2021
    1. zadejte dokument dle zákona č. 185/2001 Sb. typu Omezení doby platnosti souhlasu dle §153 odst. 5 zákona č. 541/2020 Sb., ve kterém vyberte volbu do 31. 12. 2021.
    2. převeďte zařízení na nový zákon č. 541/2020 Sb. (více naleznete v návodu)
    3. zadejte dokument dle zákona č. 541/2020 Sb. typu Spis - z vlastní agendy (§21 odst. 2), nebo IPPC.
  2. zařízení pro mobilní sběr odpadů se sídlem v mém kraji má povolení dle zákona č. 185/2001 Sb., jehož platnost vyprší v roce 2022 nebo později (případně má povolení na dobu neurčitou)
    1. zadejte dokument dle zákona č. 185/2001 Sb. typu Omezení doby platnosti souhlasu dle §153 odst. 5 zákona č. 541/2020 Sb., ve kterém vyberte volbu do 31. 12. 2021.
    2. pokud provozovatel zařízení požádal v zákonné lhůtě o prodloužení souhlasu, pak zadejte dokument dle zákona č. 185/2001 Sb. typu Prodloužení souhlasu - podána žádost o povolení dle §153 odst.2 zákona č. 541/2020 Sb. a vyplňte datum podání žádosti.
  3. zařízení pro mobilní sběr odpadů se sídlem v jiném kraji
    1. zadejte dokument dle zákona č. 185/2001 Sb. typu Omezení doby platnosti souhlasu dle §153 odst. 5 zákona č. 541/2020 Sb., ve kterém vyberte volbu do 31. 12. 2021
    2. pokud kraj, ve kterém má provozovatel sídlo, vydá povolení provozu dle nového zákona, pak vložte dokument dle zákona č. 185/2001 Sb. typu Ukončení povolení k provozu mobilního zařízení mimo kraj sídla a zadejte datum nabytí právní moci nového povolení sídelního kraje (musí vám ho sdělit, jinak toto své rozhodnutí nezašle do systému ISOH)
6. Program mi při zasílání mobilního zařízení do ISOH hlásí, že má povolení k provozu i v jiných krajích. Co to znamená?

Mobilní zařízení může mít dle zákona č. 541/2020 Sb. pouze jedno platné povolení v rámci celé ČR, které vydává kraj, kde má provozovatel v době podání žádosti nebo v době převodu na nový zákon sídlo. Jelikož dle zákona č. 185/2001 Sb. muselo mít mobilní zařízení povolení k provozu v každém kraji, kde chtěli nakládat s odpady, pak je potřeba tato povolení k provozu ukončit.

Z těchto důvodů kontroluje program při odesílání mobilního zařízení do ISOH, zda v Registru zařízení existuje pro dané IČZ jakýkoliv platný souhlas k danému dni. Pokud ano, pak není možné zařízení do systému ISOH odeslat. Nejprve musí každý kraj, kde má IČZ povolení, vložit a odeslat dokument dle zákona č. 185/2001 Sb. typu:

  • Omezení doby platnosti souhlasu v přechodném období od nabytí právní moci nové legislativy - v případě, že je nové povolení vydáváno později (datum PM) než je ukončení dle přechodného období. Zařízení mobilní sběr musí být ukončeno k 31. 12. 2021. Pokud sídelní kraj vydává nové povolení k provozu dle 541/2020 Sb. až v lednu, pak kraj, kde není sídlo provozovatele zadává dokument Omezení doby platnosti s datem 31. 12. 2021. Tento typ dokumentu by měl být zadán úplně u všech zařízení s platným souhlasem.

  • Ukončení povolení k provozu mobilního zařízení mimo kraj sídla. V případě vydání nového povolení dle zákona č. 541/2020 Sb. O vytvoření tohoto dokumentu musí žádat sídelní kraj mobilního zařízení se sdělením data nabytí právní moci nového povolení. Jaké kraje musí oslovit se dozví pomocí volby Zobrazit z ISOH seznam krajů s platným povolením. Tato volba je dostupná v části Záznamy k zařízení (dokumenty) pomocí ikony . V zobrazeném okně vyplňte datum nabytí právní moci nového povolení a potvrďte tlačítkem OK. Tento dokument musí zadat nesídelní kraj pouze v případě, že sídelní kraj vydává nové povolení v době přechodného období. Pokud tedy datum PM nového povolení pro mobilní sběr je ještě v roce 2021, pak nestačí u nesídelního kraje zadat Omezení doby platnosti (protože to je až do 31. 12. 2021), ale musí zadat Ukončení povolení (protože datum PM povolení sídelního kraje je menší než 31. 12. 2021).

 

7. Jaké dokumenty musím zaslat u mobilka mimo sídlo, když jeho povolení u mě už skončilo?

Pokud máte mobilní zařízení povolené dle zákona č. 185/2001 Sb., jehož povolení skončilo v roce 2021, tak nemusíte vytvářet a zasílat do ISOH dokument typu Omezení doby platnosti povolení k provozu dle § 153 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb.

Pokud zároveň vydává sídelní kraj povolení dle nového zákona a datum nabytí právní moci tohoto rozhodnutí je nižší, než datum platnosti povolení ve vašem kraji, pak vytvoříte a do ISOH odešlete dokument typu Ukončení povolení k provozu mobilního zařízení mimo kraj sídla.

Pokud je datum platnosti povolení ve Vašem kraji nižší než datum nabytí PM nového povolení sídelního kraje, pak nevytváříte pro toto zařízení žádný dokument.

 

 

1. Jak se mění pořizování spisů dle nového zákona č. 541/2020 Sb.?

V programu ODPADY Praha verze 9.5.3.6 se princip pořizování dat v evidenci spisů nemění. Jediný rozdíl je v použitých ustanoveních, která musí být navázána (u spisu s datem podání minimálně po 1. 1. 2021). Popis je uveden v kapitole Evidence spisů.

Novými položkami jsou pole:

Odložená platnost povolení od: Datum lze vyplnit až po zaškrtnutí volby a je určeno pro potřeby v evidenci zařízení. Toto datum se nastaví u provázaného dokumentu a projeví se v Registru zařízení jako Datum Od, tedy datum, od kterého je možné zařízení provozovat. Rozhodnutí sice nabude právní moci, ale vlastní zahájení činnosti zařízení podléhá ještě kolaudačnímu řízení. Po jeho skončení odemkněte záznam, vyplňte toto datum a záznam znovu odešlete do ISOH.

Příští revize souhlasu: Datum, které omezuje platnost stacionárního zařízení, které je povolováno na dobu neurčitou. Do tohoto data musí provozovatel požádat o revizi povolení (6 let od data povolení). Pokud tak neučiní, zařízení nemůže být v provozu.

2. Je prováděna nějaká kontrola, abych nemohl udělat chybu?

Ano, program disponuje řadou kontrol, z nichž některé jsou prováděny již při zadávání a některé při zasílání dat do systému ISOH - tzv. Kontrola MŽP. Jejich popis je uveden v samostatné sekci Kontrola MŽP.

Základní kontrola je vázána na vyplněné ustanovení, které musí odpovídat zákonu dle data podání spisu.

3. Kdy se používá Odložená platnost povolení?

Položka Odložená platnost povolení doplňuje hodnotu Datum nabytí právní moci. V Registru zařízení se vždy použije hodnota Odložená platnost, pokud je vyplněna, jako datum, odkdy je možné zařízení provozovat. Můžete tedy tímto datem odložit zahájení provozu na dobu, až proběhne kolaudační řízení.

Pokud používáte pro tvorbu dokumentů šablony, pak je můžete rozšířit o dvě nové položky:

#PlatnostPovoleniOd#

#PristiRevizePovoleni#

4. Jak je zajištěna kontrola na povinnost provozovatele stacionárního zařízení požádat o revizi zařízení?

Při zadávání rozhodnutí (spisu), kterým povolujete provoz zařízení můžete vyplnit datum Příští revize souhlasu, čímž se nastaví po propojení se zařízením platnost Do na tuto hodnotu. Hodnotu můžete vyplnit na rozhodnutí kliknutím na ikonu žárovky vedle editačního pole. Doplní se hodnota datum nabytí právní moci + 6 let.