Strom stránek
Přejít na konec metadat
Přejít na začátek metadat

 

 

Pomocí odkazu Spisy na titulní obrazovce popř. příkazem z horního lištového menu Evidence / Spisy otevřete evidenci spisů. Editor se spisy je rozdělen do dvou částí. V horní části obrazovky je zobrazen seznam spisů, v dolní pak získáte na jednotlivých záložkách podrobné informace o kurzorem vybraném spisu. Pro snadnější orientaci v tabulce lze záznamy setřídit podle data podání, vyřízení, čísla jednacího apod. Třídění se provádí tak, že myší kliknete na příslušný název položky (vysvítí se modře) v záhlaví seznamu. Dále lze využít funkce Filtr, která zobrazí pouze ty záznamy, jenž vyhovují předem nastaveným podmínkám.

Ve spodní části přehledu spisů jsou samostatné záložky, kde se zobrazují odpovídající údaje k dané oblasti. Zároveň je zde možné na záložkách Zařízení, Obchodníci, Sklady u původce realizovat provázání spisu s konkrétním zařízením.

Označení spisů

Stav

Každý záznam je označen ve sloupečku Stav barevným symbolem (kolečkem), který má následující význam:

Zelená – vybraný spis je uzavřen (položka Spis uzavřen dne je staršího data než dnes)

Žlutá – vybraný spis je rozpracován (nemá vyplněn datum uzavření, je vyplněn datum vyřízení)

Červená – vybraný spis je nevyřízený (nemá vyplněn datum vyřízení) 

Modrá - vybraný spis je pasivován (je zaškrtnuta položka Spis je pasivní)

ISOH

Záznamy jsou označeny ve sloupečku ISOH barevným symbolem (kostičkou), který má následující význam:

Zelená – vybraný spis je odeslán do systému ISOH

Žlutá – vybraný spis není odeslán do ISOH. Datum nabytí právní moci je vyplněn, ale k dnešnímu dni neuplynula zákonná lhůta pro zaslání. Na spis je navázáno ustanovení, které se zasílá do ISOH.

Červená – vybraný spis není odeslán do ISOH. Datum nabytí právní moci je vyplněn  a k dnešnímu dni již uplynula zákonná lhůta pro zaslání. Na spis je navázáno ustanovení, které se zasílá do ISOH.

bez symbolu - vybraný spis nemá vyplněn datum nabytí právní moci nebo na spis není navázáno ustanovení, které se zasílá do ISOH

 

Pozn.: Na rozdíl od adresáře subjektů podléhá evidence spisů nastavenému období.
 

Editor vlastních spisů.


 Popis jednotlivých funkcí:

Ikona

Funkční kl.

Popis funkce

Insert       

Založení nového spisu.

Delete

Smazání vybraného spisu.

 

F1

Nápověda.

F2

Kopie kurzorem vybraného spisu.

F3

Hledání záznamu podle zadaného kritéria např. čísla jednacího, datumu podání atd. Podmínkou je setřídění dat podle této položky.

F4

Změna kurzorem vybraného spisu.

F5

Přepočet záznamů, zobrazení aktuálního stavu (tzv. Refresh, Obnovení).

F7

Tisk podacího deníku.

Ctrl+F7

Tisk karty spisu včetně souvisejících údajů (ustanovení, účastníků, odpadů).

F9

Vyvolání nápovědného číselníku.

F10

FILTR – Tento nástroj umožňuje zobrazit pouze určitou skupinu záznamů podle předem nastavených podmínek. Bude-li filtr aktivní, zvýrazní se na panelu formuláře text FILTROVÁNO

F12

Má význam stisku tlačítka "OK" - např. ukončení zadávání nebo změny dat s uložením.

 

Escape

Ukončení editace dat, resp. návrat na předchozí obrazovku.

 

Enter

Potvrzení vybrané akce.

 

Tab

Přechod na další položku, Shift+Tab – o položku zpět.

Ctrl+U

Vyvolání seznamu účastníků řízení.

Ctrl+O

Vyvolání seznamu ustanovení a s nimi souvisejících odpadů, které jsou předmětem správního řízení (k libovolnému počtu ustanovení může být libovolný počet souvisejících odpadů) – zde můžete provádět export údajů do aplikace Microsoft© Word za každé ustanovení zvlášť.

 

Ctrl+R

Vyvolání seznamu typů správního řízení.

Ctrl+B

Náhled do černé schránky (seznam smazaných spisů).

Ctrl+Alt+S

Horní lištová nabídka Možnosti/Zařadit/Vyřadit spis...: Tato funkce vyřadí nebo zařadí spis ze/do statistiky Vámi vydaných správních rozhodnutí.

není

Horní lištová nabídka Možnosti/Související spisy: Tento příkaz otevře ke kurzorem vybranému spisu okno, ve kterém jsou zobrazeny všechny spisy, které byly navázány na příslušný spis. Ve sloupci "Pasivní" se zobrazuje, zda byl příslušný spis již pasivován. Pomocí tlačítka můžete navázat další spis, tlačítkem návaznost daného spisu zrušíte. Ikonou ukončíte platnost vybraného navázaného spisu, ikonou ukončíte platnost všech propojených spisů.

není

Horní lištová nabídka Možnosti/Spisy s ukončenou platností označit jako pasivní: Tato funkce provede pasivaci spisů, u kterých skončila jejich platnost. Pasivace se provádí i u spisů, u kterých existuje již nové rozhodnutí.

není

Horní lištová nabídka Možnosti/Seznam parcel: Tímto příkazem můžete zobrazit seznam parcel zapsaných u vybraného subjektu.

není

Horní lištová nabídka Spis/Přílohy: Ke každému spisu můžete zaevidovat pomocí tohoto příkazu libovolný seznam příloh (naskenované dokumenty, žádosti, aj.). Přílohy se ukládají přímo do databáze a jsou k dispozici všem uživatelům programu.

 

není

Horní lištová nabídka Možnosti/Nastavení kódu provozovny dle zařízení: Tato funkce provede kontrolu v účastnících řízení na spisech, kteří mají zvoleno Provozuje. U těchto subjektů nastaví kód provozovny na spisu podle aktuální hodnoty v číselníku zařízení, pokud je navázáno.

 

není

Odeslání záznamu - umožňuje odeslat záznam do ISOH.
 

není

Odemčení záznamu k opravě - odemkne odeslaný záznam do ISOHu. To znamená, že v ISOHu se tento záznam bude tvářit jako stornovaný.

Založení nového spisu

Při založení nové karty spisu nejprve rozhodněte, zda bude zařazena do evidence správních řízení (zařazený spis bude figurovat ve statistice Vámi vydaných rozhodnutí) a v jakém pořadí a evidenčním roce. Pokud zde zvolíte, že se jedná o IPPC, nebude spis figurovat ve statistice vlastních správních rozhodnutí. Nebude mu přiděleno pořadové číslo. Pro přehledy, internetové výstupy a exporty dat bude takto označený spis vystupovat jako platné rozhodnutí. 
 

 

Po stisknutí tlačítka Pokračovat (F12) se zobrazí karta spisu:

 
 Pořízení nového spisu.

 


Popis jednotlivých údajů

Typ - nejprve je nutné vybrat o jaký typ dokumentu jde - Rozhodnutí, Usnesení nebo Sdělení. V parametrech programu v sekci Ostatní / Předvolby / Předvolba typu spisu si můžete nastavit, jaký typ bude vybrán.

V poli Podáno dne Vám program automaticky nabídne dnešní datum, nebo datum, které je přednastavené v parametrech programu. Tento údaj je povinný. Bez jeho zadání nelze nový spis v evidenci uložit. Na základě tohoto data se rozlišuje, dle jakého zákona o odpadech bude vybíráno ustanovení. Pokud je datum do konce roku 2020, pak se bere v potaz zákon 185/2001 Sb. Pokud je datum od počátku roku 2021, pak se nabízí ustanovení dle zákona 541/2020 Sb. nebo 542/2020 Sb.

Jedná-li se o správní řízení na návrh účastníka řízení, zadává se zpravidla datum podatelny úřadu (datum doručení např. žádosti o souhlas k nakládání s nebezpečnými odpady na úřad). Jedná-li se o správní řízení z podnětu správního orgánu, zadává se datum zaevidování vzniku spisu, obojí podle místních zvyklostí daných interními předpisy o evidenci spisů.

Dalšími údaji jsou číslo jednací přidělené podatelnou a číslo jednací oddělení, které spis vyřizuje. Tyto údaje jsou nepovinné, ale v praxi zpravidla často používané. Při jejich vyplňování postačí zadávat měnící se část jednacího čísla. Další část se generuje automaticky po stisknutí tlačítka Č.j. Je tvořená rokem zaevidování spisu a hodnotami vyplněnými v parametrech programu (lze nastavit shodné pro všechny uživatele programu nebo pro každého individuální).

V další položce Věc se uvádí předmět řízení týkající se spisu. Tento údaj je povinný. Bez jeho zadání nelze nový spis v evidenci uložit. V programu můžete využít klávesu F4, která vám nabídne již dříve zadané hodnoty, nebo lze tuto položku předvyplňovat automaticky dle nastavených parametrů.

V následujícím poli se uvádí ukládací znak spisu. Tento údaj je povinný. Po stisknutí klávesy F9 lze ukládací znak zadat pomocí jednotného číselníku. Tento číselník je v programu dodáván prázdný, protože údaje v něm jsou individuální pro každý správní orgán. Stanovují se podle interních předpisů úřadu ve vztahu k archivnímu zákonu. Pozn.: Do kolonky ukládací znak lze dosadit pouze takovou hodnotu, která je obsažena v číselníku. Stejně jako u předchozích položek můžete i zde využít parametrů programu pro automatické vyplňování.

V kolonce Vyřizuje lze uvést jméno a příjmení evidenta. Po stisknutí klávesy F4 se vám nabídnou již dříve zadané hodnoty, pomocí parametrů programu lze tento údaj vyplňovat automaticky.

V poli Vyřízeno dne se vyplňuje datum, kdy byl spis vyřízen. Aktuální datum dosadíte po stisknutí tlačítka se symbolem žárovky. Tento údaj bude figurovat na všech tiskových výstupech ve smyslu „Vyřízeno dne…". Je též důležitý při generování čísla jednacího podatelny a oddělení. Po zadání data vyřízení může generátor (tlačítko Č.j.) doplnit do čísla jednacího podatelny další část, např. „2004" a u čísla jednacího oddělení fyzické pořadí spisu. Pokud je spis zařazen do evidence správních řízení (definuje se při zakládání nové karty), tak se do čísla jednacího oddělení automaticky vygeneruje text „R-" a číslo fyzického pořadí spisu v daném evidenčním roce. Specifickou funkci generátoru Č.j. lze nastavit v parametrech programu. Např. můžete před a za automaticky generovaný údaj uvést fixní text (značku toho, kdo spis vyřizuje, prefix Č.j. apod.). 

U ostatních položek se předpokládá, že budou vyplňovány až po zaevidování spisu. Pohyb mezi jednotlivými záložkami je umožněn stisknutím kláves Ctrl+Tab nebo kliknutím myši. Pro všechny zbývající položky platí, že nejsou povinné. Program však kontroluje logiku zadávaných údajů. Nelze např. uložit záznam spisu, kdy datum vyřízení je starší než datum podání spisu, datum nabytí právní moci je vyplněn a není znám datum doručení (eventuálně vyhlášení) atd.

Význam dalších údajů:  

Fáze správního řízení: V této položce můžete upřesnit aktuální stav spisu (přerušení řízení, zastavení řízení apod.).

Zařízení: Kolonka Zařízení umožňuje pomocí příslušného výběrového nástroje vložit kódy nakládání či zařízení, které jsou specifické pro editovaný spis. Následně lze podle hodnot v tomto poli sestavovat různé přehledy.

Doručeno dne: Datum, kdy byl spis doručen účastníkovi řízení (pokud je jich více, eviduje se doručení poslednímu z účastníku řízení).Tlačítko se symbolem žárovky zde opět dosadí aktuální datum nastavené v systému počítače.

Upozornění: Tento údaj je nezbytný pro určení data nabytí právní moci.  

Právní moc dne: Datum, kdy rozhodnutí nabylo právní moci (vyplňuje se pouze u spisů, které souvisejí s rozhodnutím ve správním řízení ve smyslu správního řádu). Tlačítko se symbolem žárovky vloží datum resp. např. 16 den od data doručení. Počet dnů od data doručení se nastavuje v parametrech programu. Pozn.: Pomocí tlačítka se symbolem dopisu vložíte přímo datum doručení. Tlačítkem se symbolem přeškrtnutého dopisu vložíte dle nového správního řádu platného od 1.1.2006 datum doručení + 10 dnů. Lze upravit v parametrech programu.  Datum právní moci lze vyplnit také pomocí níže umístěného kalendáře. Požadované datum se přenese po stisknutí klávesy Enter (Pozn.: Program zde kontroluje, zda zvolené datum není svátkem nebo dnem pracovního klidu.).

Upozornění: Metoda pro stanovení nabytí právní moci vychází z předpisů ministerstva spravedlnosti. 

Platnost do: Datum, kterým se stanovuje platnost spisu na dobu určitou. Pokud zde datum neuvedete, program považuje platnost spisu za neomezenou. Pomocí odkazů v nabídce Předvolby můžete datum platnosti rychle vyplnit podle zadaných parametrů programu. Pokud je spis již pasivován a posunete datum platnosti na pozdější dobu, pak dojde automaticky k odpasivování.

Spis uzavřen: Datum uzavření spisu pro potřeby archivace či spisové služby. Upozornění: Od tohoto data se počítá skartační lhůta, která je definovaná ukládacím znakem. Pokud tento datum není vyplněn, program Vás neupozorní, že je spis určen k archivaci!

Odložená platnost povolení od: Datum lze vyplnit až po zaškrtnutí volby a je určeno pro potřeby evidence Zařízení. Toto datum se na nastaví u provázaného dokumentu a projeví se v Registru zařízení jako Datum Od, tedy datum, od kterého je možné zařízení provozovat. Rozhodnutí sice nabude právní moci, ale vlastní zahájení činnosti zařízení podléhá ještě kolaudačnímu řízení. Po jeho skončení odemkněte záznam, vyplňte toto datum a záznam znovu odešlete do ISOH.

Příští revize souhlasu: Datum, které omezuje platnost stacionárního zařízení, které je povolováno na dobu neurčitou. Do tohoto data musí provozovatel požádat o revizi povolení.

Klíčová slova: Tato položka slouží pro upřesnění spisu v databázi. Podle klíčových slov lze např. pomocí funkce Filtr zobrazit pouze určitou skupinu spisů.  

Kde je spis nyní: V této kolonce zjistíte, u kterého referenta je spis fyzicky uložen. Pomocí tlačítka se symbolem žárovky zde můžete dosadit údaj z položky Vyřizuje (platí pouze v případě, že je toto pole vyplněno). Program předpokládá, že spis je u toho, kdo jej vyřizuje. Pozn.: Kdyby byl spis zapůjčen např. dotčenému orgánu státní správy nebo soudu, můžete zde zadat aktuálního držitele spisu.

Popis (upřesnění) spisu: Tato položka slouží pro upřesnění spisu v databázi.

Poznámka ke spisu: Zde můžete zadat libovolný text.

Kolik platit (celkem): Zde se uvádí celková částka peněžitého plnění.  

Druh měny: Položka, která umožní zadat druh měny ve vztahu k částce peněžitého plnění. Tlačítko se symbolem žárovky zde dosadí hodnotu „Kč". Pokud chcete využít zvyklostí v bankovním sektoru (mezinárodní notace zápisu národních měn), může zde zadat např. „CZK".

Zaplaceno dne: Datum, kdy bylo peněžité plnění skutečně zaplaceno. V případě splátkového kalendáře doporučujeme uvést poslední datum splátky. Tlačítko se symbolem žárovky zde vloží aktuální datum nastavené v systému počítače.

Termín do dne: Datum, do kdy bylo uloženo nepeněžité plnění související se správním řízením. V případě více dílčích termínů doporučujeme uvést datum plnění poslední v časové řadě. Tlačítko se symbolem žárovky doplní aktuální datum.

Skutečně splněno dne: Datum, kdy bylo splněno nepeněžité plnění související se správním řízením. V případě více dílčích termínů doporučujeme uvést opět poslední datum splnění. Tlačítkem se symbolem žárovky nastavíte aktuální datum.

Související spisy:  vazba na předcházející spis vč. možnosti ukončení platnosti předcházejícího spisu. Pokud je u navázaného spisu označeno Pro pasivaci, tak při zadání/změně data PM hlavního spisu dojde k doplnění data platnosti navázaného spisu na shodný den jako má hlavní spis datum PM. Zároveň je do poznámky navázaného spisu doplněn původní datum platnosti (případně slovo neomezeno). Ve spodní části okna jsou zobrazeny spisy, na kterých je aktuální zařazen mezi související. Program umožňuje přejít na vybraný související nebo předcházející spis.

Spis je aktivní/pasivní: označení spisu pro účely následných přehledů, veřejných seznamů atd.


Program ESPI 9 pamatuje i na případy, kdy spis souvisí se správním řízením, které je např. přerušeno z důvodu požadavků na doplnění podkladů řízení a po doplnění ze strany účastníků řízení může pokračovat. V této situaci se spis v evidenci vystavuje opakovaně. Abyste nemuseli zadávat dvakrát stejné údaje, disponuje program funkcí Kopie spisu.

Po nastavení kurzoru na příslušný „originál" a po stisknutí kláves F2 nebo odpovídající ikony vytvoříte kopii aktuálního záznamu. Při této operaci můžete rozhodnout, zda mají být kopírovány i záznamy souvisejících tabulek, tj. účastníci řízení, typy řízení, ustanovení týkající se spisu a odpady související s jednotlivými ustanoveními.

Účastníci řízení

Po stisknutí ikony nebo pomocí kombinace kláves Ctrl+U můžete ke kurzorem vybranému spisu přiřadit seznam účastníků řízení. Pokud je účastníků řízení více, platí pravidlo, že v pořadí jako první účastník řízení je uveden vždy žadatel = následný adresát spisu (jedná-li se o správní řízení na návrh účastníka řízení) nebo ten, kdo je oprávněn jednat jménem subjektu (jedná-li se o správní řízení z podnětu správního orgánu).

Adresát spisu může být vždy pouze jeden. Program Vám pomocí horní lištové nabídky Statut umožní v případě založení více subjektů ke spisu přiřadit popř. změnit tzv. statut subjektu, který může nabývat hodnot "Adresát spisu", "Účastník řízení", "Dotčený úřad" nebo "Zmocněnec v řízení". 

Při zadávání nového účastníka se vždy pro zrychlený výběr zobrazí nejprve filtr, ve kterém lze zadat IČ nebo část názvu subjektu. Dle zadaných podmínek se následně z adresáře zobrazí pouze odpovídající seznam firem. Pokud filtr zrušíte klávesou Esc, zobrazí se adresář subjektů kompletní. 

Pozn.: V případě, že nebude ke spisu vybrán alespoň jeden účastník řízení, nebude možné provést export údajů do předem vytvořené šablony v aplikaci Microsoft© Word nebo OpenOffice Writer..

 

Seznam účastníků řízení souvisejících se spisem. 
 

Popis jednotlivých funkcí:

Ikona

Funkční kl.

Popis funkce

 

Insert       

Vložení nového účastníka.

 

Delete

Odejmutí účastníka z vybraného spisu.

 

F1

Nápověda.

 

F3

Hledání subjektu podle setříděné položky.

 

F5

Přepočet záznamů, zobrazení aktuálního stavu (tzv. Refresh, Obnovení).

 

není

Zobrazení adresáře kontaktů (kontakty automaticky filtrovány podle vybraného účastníka)

 

dvojklik

Označení/odznačení kurzorem vybraného účastníka příznakem "Provozuje" (je důležité pro identifikaci provozovny, na které je příslušná činnost povolována).

 

není

Zobrazení seznamu parcel přiřazených ke kurzorem vybranému subjektu.

 

Escape

Návrat na kartu spisu.

Seznam typů řízení

Pomocí příslušné ikony nebo stisknutím kláves Ctrl+R vyvoláte ke kurzorem vybranému spisu seznam typů řízení. Záznamy se zde zadávají z číselníku, který je po instalaci programu předvyplněn vzorovými daty. Ty lze využít, editovat nebo nahradit dle vlastní potřeby. Údaje v číselníku lze také setřídit např. podle specifického pole s označením „znak", který umožňuje seřadit položky dle vámi nadefinovaných priorit. Položka, která má nejvyšší prioritu, může být označena např. znakem „A", položka, která má nižší prioritu, může být označena např. znakem „D" atd.
 

Seznam typů řízení souvisejících se spisem.
  

Popis jednotlivých funkcí:

Ikona

Funkční kl.

Popis funkce

 

Insert       

Přiřazení nového řízení.

 

Delete

Odejmutí položky řízení.

 

F1

Nápověda.

 

F3

Hledání záznamu podle setříděné položky.

 

F5

Přepočet záznamů, zobrazení aktuálního stavu (tzv. Refresh, Obnovení).

 

Escape

Návrat na kartu spisu.

Ustanovení zákona a odpady související se spisem

Vede-li správní orgán správní řízení, musí být jeho pravomoc zákonem vymezena, tj. jakýkoliv úkon provádí na základě konkrétního ustanovení zákona, v jehož dikci je správní akt prováděn. Kliknutím na ikonu  nebo pomocí kombinace kláves Ctrl+O otevřete k vybranému spisu formulář, do kterého lze vyplnit právě tato jednotlivá ustanovení a navíc seznam odpadů. Ustanovení se zde vyplňuje pomocí číselníku. Ten je po instalaci programu vyplněn vzorovými daty, které lze využít, editovat nebo nahradit dle vlastní potřeby. Od roku 2021 jsou ustanovení rozdělena na ta, která jsou dle zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. a která dle zákonů č. 541 a 542/2020 Sb. Proto musíte vybrat jednu z voleb dle jakého zákona chcete ustanovení zobrazit. Starší ustanovení, které nebyla synchronizována se zobrazí pod volbou Ostatní ustanovení.

Výběr vlastních ustanovení

Pozn.: Rozsah zobrazených dat v tomto číselníku můžete nastavit pomocí parametrů programu. Ke vybraným ustanovením se v programu zadávají odpady související s aktuálním spisem. Údaje o odpadech jsou kontrolovány podle Katalogu odpadů. Pokud se jedná o ustanovení, které povoluje provoz zařízení, pak se odpady zadávají v evidenci zařízení. Obdobně, pokud je povolována činnost obchodníka, pak se povolené odpady zadávají v evidenci obchodníků.

 

Typy ustanovení a seznam souvisejících odpadů s ustanovením a spisem.

Každé ustanovení, které v programu použijete, musíte dále provázat resp. synchronizovat z tzv. celostátním katalogem ustanovení. Tento katalog je součástí dodávky programu a obsahuje obecné ustanovení z oblasti odpadového hospodářství. Celostátní katalog ustanovení slouží následně k přenosům vytvořených spisů mezi krajským úřadem a obcí s rozšířenou působností. Celostátním katalogem ustanovení je zaručena jednoznačnost vašich rozhodnutí v rámci celé ČR. I tento celostátní katalog rozlišuje, zda je spis vydáván dle původního zákona o odpadech 185/2001 Sb. nebo dle nového 541/2020 Sb. a 542/2020 Sb.

Ve sloupečku ? (otazník) je znázorněn stav navázání šablony a dokumentu na ustanovení. Pokud není napojena šablona ani dokument, pak je sloupeček prázdný. Pokud je napojena šablona, ale dokument nebyl dosud vytvořen, pak je zde ikona blesku . Pokud není napojena šablona, ale je přiřazen dokument, pak se zde objeví ikona . Pokud je přiřazena šablona a zároveň připojen i dokument, tak se objeví ikona .

Každé ustanovení je ve sloupečku Do ISOH rozlišeno dle toho, zda se odesílá nebo neodesílá do systému ISOH.

Na spodní liště okna je zobrazen název šablony a vytvořeného dokumentu, pokud existuje. Pokud příslušné dokumenty neexistují, zobrazí se na spodní liště text "šablona není vybrána" a "soubor dosud nevytvořen ani nepropojen". 

Upozornění: Pokud je k příslušnému ustanovení šablona vybrána, popř. existuje i dokument, ale program k těmto souborům nenalezne cestu (např. někdo konkrétní adresáře přesune, vymaže, nebo soubory jsou na síťovém disku, který je dočasně nepřipojen), pak tato spodní lišta bude svítit červeně. V tomto případě doporučujeme překontrolovat parametry programu na záložce "Umístění souborů".  

Popis jednotlivých funkcí:

Ikona

Funkční kl.

Popis funkce

 

Insert       

Vložení nového ustanovení z číselníku.

 

F4

Změna vybraného ustanovení včetně přiřazené šablony.

 

Delete

Smazání vybraného ustanovení včetně přiřazených odpadů.

 

F1

Nápověda.

 

F3

Hledání záznamu podle zadaného kritéria např. podle typu spisu, úřadu, zákona atd. Podmínkou je setřídění dat podle této položky.

 

F5

Přepočet záznamů, zobrazení aktuálního stavu (tzv. Refresh, Obnovení).

Ctrl+P

Nastavení parametrů programu.

 

Ctrl+W

Vytvoření nebo zobrazení příslušného dokumentu v aplikaci Microsoft© Word nebo OpenOffice Writer. Pokud není k aktuálnímu ustanovení přiřazen žádný dokument, vytvoří se nový na základě předem zhotovené šablony. V opačném případě se otevře již existující dokument.

Ctrl+E

Propojení existujícího dokumentu s aktuálním ustanovením (Pozn.: Podmínkou je, aby příslušný dokument byl vytvořen v aplikaci MS Word a měl příponu .DOC !). Ze souboru, který uživatel vybere, vytvoří program kopii do adresáře dokumentů *ESPI (viz Nastavení parametrů programu).

Ctrl+D

Smazání souboru vytvořeného aplikací Microsoft© Word např. z důvodu doplnění údajů do databáze a následného opětovného vygenerování dokumentu.

Ctrl+C

Zkopírování kurzorem vybraného ustanovení včetně odpadů do bloku pro následné zkopírování hodnot na jinou kartu spisu.

Ctrl+V

Vložení ustanovení zkopírovaného do bloku.

 

Escape

Návrat na kartu spisu.

Editace ustanovení

Každé ustanovení lze v programu ESPI9 editovat přímo v číselníku ustanovení nebo až po zaevidování ustanovení na konkrétní spis. Editace se provádí pomocí příslušné ikony nebo po stisknutí klávesy F4

Editace vlastního ustanovení.

V editačním okně je několik tlačítek pro přiřazení nebo úpravu šablony (vzorového dokumentu, který slouží pro tvorbu rozhodnutí v MS Word). Tlačítkem Nová šablona otevřete textový editor MS Word s kopií výchozí šablony programu $SprRiz2.doc. Z vytvořené kopie můžete sestavit novou šablonu určenou pro konkrétní ustanovení resp. rozhodnutí. Název šablony je automaticky vygenerován podle pořadového čísla ustanovení v číselníku. Tlačítkem 

Výběr šablony k danému ustanovení navážete již existující soubor (dokument v MS Word nebo OO Writer). Na tento dokument však musíte napojit tzv. Makro. Pomocí funkce Úprava šablony lze editovat již vytvořenou šablonu.

Posledním tlačítkem  Zrušit propojení zrušíte asociaci souboru (šablony) s příslušným ustanovením (Pozn.: Šablona se tím však nesmaže.). Všechny šablony se ukládají do složky, která je umístěna podle nastavených parametrů programu.

Pro všechna nově přidaná ustanovení je potřeba vytvořit nové šablony. Lze k tomu použít odpovídající šablony dle starého zákona a upravit v nich texty.

Povolené odpady

Pro vybraná ustanovení je potřeba vyplnit povolené odpady. Při zadávání nového odpadů se vyplňuje kód pomocí katalogu odpadů. U některých ustanovení lze k odpadu dále zadat upřesnění, kód nakládání, kód zařízení a příp. odpad, který vznikne netříděním. Pro snadnější vyplnění seznamu odpadů můžete využít některou z níže uvedených funkcí.

Popis jednotlivých funkcí:

Ikona

Funkční kl.

Popis funkce

 

Ctrl+Insert

Přiřazení nového odpadu ke kurzorem vybranému ustanovení.

 

Ctrl+F4

Změna údajů u zvoleného odpadu.

 

Ctrl+Delete

Smazání kurzorem vybraného odpadu, všech odpadů nebo označených odpadů (označování se provádí kliknutím myši na příslušný odpad s přidržením klávesy Ctrl nebo Shift).

 

F3

Hledání záznamu podle zadaného kritéria např. podle katalogového čísla odpadu, kategorie atd. Podmínkou je setřídění dat podle této položky.

 

Shift+Ctrl+F2  

Hromadné vložení odpadů z katalogu: touto funkcí dosadíte z katalogu odpadů hromadně všechny odpady příslušné skupiny či podskupiny nebo označené (v režimu zobrazení "celý katalog" lze využít označování jednotlivých odpadů => stiskněte klávesu Ctrl a současně klikněte myší na ty odpady, které chcete označit).

Ctrl+C

Zkopírování všech nebo označených odpadů přiřazených k ustanovení do bloku pro následné zkopírování hodnot na jiné ustanovení.

Ctrl+V

Vložení odpadů zkopírovaných do bloku.

není

Nastavit vybrané odpady s ktg. O na ktg. N – Pomocí této funkce můžete u aktuálního ustanovení provést automatickou změnu vybraných (označených) odpadů s kategorií O = Ostatní odpady na kategorii N = Nebezpečné odpady. Výsledkem bude kategorie označena jako O/N.

Ctrl+Shift+N

Nastavit všechny odpady s ktg. O na ktg. N – Pomocí této funkce můžete u aktuálního ustanovení provést automatickou změnu všech odpadů s kategorií O = Ostatní odpady na kategorii N = Nebezpečné odpady. Výsledkem bude kategorie označena jako O/N.

není

Nastavení typu zařízení a kódu nakládání u označených odpadů – Touto funkcí můžete hromadně nadefinovat kód nakládání/zařízení/odpadu vzniklého z netřídění u označených odpadů (označování se provádí kliknutím myši na příslušný odpad s přidržením klávesy Ctrl nebo Shift).

není

Hromadné nastavení typu zařízení a kódu nakládání – Touto funkcí můžete hromadně nadefinovat kód nakládání/zařízení/odpadu vzniklého z netřídění u všech  odpadů vybraného spisu.

 

není

Zkopírovat povolené odpady ze zařízení – Touto funkcí můžete hromadně zkopírovat povolené odpady definované v provázaném zařízení.



 Editace odpadu souvisejícího s příslušným ustanovením daného spisu.

Pokud chcete zadat více odpadů z katalogu, pak je možné si zobrazit celý katalog a klikáním na odpovídající položky při současném stisknutí a držení klávesy Ctrl můžete vybrat více katalogových čísel najednou. Také lze využít vložení všech odpadů z označené skupiny nebo dokonce více skupin.

Doporučujeme také využít dalších možností specifického nastavení v parametrech programu, tj. přednastavení hodnoty „žádosti vyhověno", „žádosti nevyhověno" nebo generování kódů odpadů do dokumentu odděleně s mezerami či bez mezer.  

Povolené odpady - osmimístná katalogová čísla odpadů

Do katalogu odpadů byly vyhláškou č. 8/2021 Sb. přidány osmimístné kódy odpadů. Jelikož zatím není upraven systém ISOH pro příjem těchto katalogových čísel, řeší ESPI 9 tuto problematiku dočasným náhradním způsobem - samostatnou záložkou. Přidávání a editace odpadů je shodné s původním řešením - výběr z katalogu odpadů, ruční zadávání nebo import ze souboru ve formátu MS Excel. Je zde ale několik výjimek.

  • Osmimístní odpady nejsou včleněny do číselníku odpadů, ale mají samostatnou tabulku, ze které je můžete vybírat. 
  • U těchto katalogových čísel není možné měnit kategorii.
  • Osmimístná katalogová čísla se nepřenášejí do systému ISOH (nebudou tedy vidět na webu isoh.mzp.cz).
  • Odpady lze pomocí šablony přenést do výsledného dokumentu a to buď samostatně použitím odpovídajících tagů nebo do společné tabulky za šestimístné odpady. Nastavuje se v parametrech programu v sekci Ostatní / Odpady a Export - Společné vkládání osmi a šestimístných odpadů do Wordu

Povolené odpady - osmimístné

Nastavení exportu dat ze šablony

ISOH

Do systému ISOH jsou zasílána veškerá rozhodnutí související se zákonem o odpadech. Zasílání probíhá pomocí webových služeb dle datového standardu MŽP. Aby bylo možné zasílat data do ISOH musí být správně nastaveny parametry programu v sekci ISPOP a ISOH. Nejprve nastavte aktuálnímu uživateli programu ESPI 9 přihlašovací údaje do ISPOP:

Parametry ISPOP

 V sekci ISOH jsou nastaveny cesty k webové službě. Nastavení provedete stisknutím tlačítka Výchozí, následně můžete vyzkoušet připojení pomocí tlačítka Test spojení.

Parametry ISOH

Odeslání záznamu do ISOH

Kontrola MŽP 

Před každým odesláním dokumentu do ISOH proběhne kontrola dle předem definovaných pravidel. Pokud je nalezena chyba, zobrazí se protokol, kde jsou jednotlivé kontroly vypsány a označeny, zda jsou v pořádku nebo chybně. Pokud kontrola vykazuje chybu, pak máte možnost kliknout na daném řádku v posledním sloupečku na ikonu, která Vám zobrazí nápovědu v našem Centru informací. Dle této nápovědy nejprve odstraňte chybu a poté znovu vyvolejte volbu odeslání spisu do ISOH.

Kontrola MŽP spisy 

Odemčení záznamu k opravě v ISOH 

Jakmile je spis odeslán do systému ISOH, nelze v něm dělat žádné opravy. Pokud zjistíte chybu, pak spis musíte nejprve odemknout, poté upravit požadované údaje a poté spis znovu odešlete do ISOH.

Propojení spisu se zařízením

Obdobně jako je možné v agendě zařízení napojit v sekci Záznamy k zařízení (dokumenty) připojit spis (obvykle rozhodnutí, kterým se povoluje provoz), lze i z agendy spisů napojit dokument na zařízení.

Postavte se na daný spis, ve spodní části vyberte záložku Zařízení a pomocí tlačítka + napojte dokument na zvolené zařízení (vyberte ze seznamu). Obdobně lze dalšími tlačítky spis odpojit ze zařízení nebo se pouze přepnout na zařízení, které je na spis napojeno.

Propojení spisu se zařízením

Rychlé přepínání mezi evidencemi

Program umožňuje rychlé přepínání mezi evidencemi Subjekty, Spisy, Zařízení, Obchodníci a Sklady u původců. Slouží k tomu sada ikon v pravém horním rohu zmíněných evidencí.

Ikona evidence, ve které se zrovna uživatel nachází je vždy nepřístupná, ostatní jsou k dispozici.