Začínáme s databázovou aplikací
Před tím, než vás seznámíme s programem EVI 9, uvedeme zde několik poznámek, především pro ty uživatele, kteří si na databázové aplikace teprve zvykají.
Pojem „Aplikace typu klient-server"
Aplikace EVI 9 představuje ve skutečnosti programy dva. První program (FBserver.exe – strana serveru) se spouští většinou automaticky po přihlášení do operačního systému Windows a zajišťuje správu databáze. Druhý program (EVI9.exe – strana klienta) se spouští pomocí zástupce na ploše nebo z nabídky „Start" ve Windows a představuje vlastní uživatelské prostředí. Přítomnost obou programů je nezbytná.
Strana serveru
Běžící server snadno rozpoznáte přítomností ikony v pravé části stavového řádku nebo jako proces "fbserver.exe" zobrazený ve "Správci úloh". Správa všech údajů (dat) se odehrává v tzv. databázi, kterou obsluhuje právě databázový server. Údaje v databázi jsou členěny do tabulek obsahujících vždy určitý druh informací (Existuje například tabulka subjektů, odpadů, zařízení, PSČ apod.). Server může komunikovat i s několika stovkami různých klientů najednou.
Strana klienta
Program – databázová aplikace představuje uživatelský nástroj umožňující vkládání, odstraňování i změnu jednotlivých dat a následné zobrazování údajů v různých přehledech a tiskových sestavách.
Tři možné způsoby zadávání příkazů v programu
V případě vkládání nového záznamu do databáze i při všech ostatních základních operacích nabízí program tři možnosti, jak tak učinit:
Tlačítkem (ikonou) – Každý editor obsahuje v horním menu sadu ikon, které umožňují spouštět nejdůležitější funkce.
Příkazem v menu – Podle příslušného editoru se upravuje i horní lištová nabídka aplikace.
Klávesová zkratka – Pro některé příkazy je v horním lištovém menu zobrazena i tzv. klávesová zkratka. (Např. klávesou Insert vložíte nový záznam do databáze apod.).
Základní databázové operace
Mezi základní databázové operace patří tyto funkce:
Ikona | Funkční kl. | Popis funkce |
Insert | Vložení nového záznamu. | |
Delete | Odstranění existujícího záznamu. | |
F1 | Nápověda. | |
F2 | Kopie vybraného záznamu. | |
F3 | Hledání záznamu podle setříděné položky. | |
F4 | Úprava již existujícího záznamu. | |
F5 | Obnovení přehledu – Pokud vlastníte síťovou verzi programu, je pravděpodobné, že k datům přistupuje v daném okamžiku více uživatelů. Tímto tlačítkem zaktualizujete údaje v právě zobrazeném přehledu/editoru. Můžete si tak např. prohlédnout, jaké změny v databázi provedl váš kolega. |
Pravidla při pořizování jednotlivých údajů
Aby záznamy vkládané do databáze byly smysluplné, musí údaje v nich obsažené splňovat vždy určitá kritéria:
- Jedinečnost a povinnost klíčových údajů – Každý důležitý záznam (subjekty, odpady aj.) musí mít vždy přiřazen resp. vyplněn jednoznačný kód (IČO, katalogové číslo, kód nakládání apod.). Proto nelze např. do adresáře subjektů zapsat dvě sídla firem se shodným IČ.
- Referenční integrita dat – Některé tabulky jsou mezi sebou logicky provázány. Je proto nezbytné, aby údaje, přes které je tato vazba realizována, nabývaly určitých hodnot. Vyčerpávajícím příkladem takové integrity dat je záznam o odpadu. Ten zahrnuje údaje datum, katalogové číslo, hmotnost, kód nakládání popř. partnerskou organizaci. Datum nebo údaj množství je omezen pouze formátem a hodnotou většinou měřitelné veličiny. Položky katalogové číslo, kód nakládání apod. jsou však v programu přesně vytyčeny. Jejich povolené hodnoty jsou již zavedené v jiných tabulkách tzv. číselnících. Takže zatímco do poznámky lze zapsat libovolný text, do položky katalogové číslo odpadu jen takový kód, který je obsažený v tabulce povolených odpadů resp. v katalogu odpadů. Jednotlivé číselníky jsou v celém programu přístupné po stisknutí ikony nebo klávesy F9.
- Transakční přístup – Některé operace jako je např. import či export jsou časově náročné. Aby nedošlo k narušení dat, např. přihráním nebo vygenerováním pouze části údajů z důvodu výpadku el. proudu, jsou tyto operace ošetřeny tak, že se případná změna v databázi projeví až na samotném závěru prováděné transakce.
- Správa uživatelů – Pokud program využívá více uživatelů, je vhodné každému z nich přiřadit konkrétní jméno, heslo a oprávnění. Každý záznam je pak v databázi označen datem zápisu a jménem uživatele.
Ovládání programu
Program EVI 9 se spouští pomocí ikony vytvořené po instalaci přímo na ploše Windows nebo ze složky INISOFT software, která je standardně umístěna v nabídce Start ve Windows – sekce Programy. Po nainstalování program funguje jako demoverze. Pro získání plné verze stačí vyžádat si od dodavatele programu sériové číslo a demoverzi zaregistrovat.
Program lze ovládat pomocí myši (ikony, tlačítka), z lištového menu nebo z klávesnice. Při použití myši se na každém tlačítku nebo ikoně objeví tzv. bublinová nápověda. Pro vyvolání speciálních funkcí z klávesnice slouží funkční klávesy F1 až F12 nebo kombinace těchto kláves s klávesami Ctrl, Alt a Shift.
Význam nejdůležitějších funkcí v programu:
Ikona | Funkční kl. | Popis funkce |
Insert | Pořízení nového záznamu. | |
Delete | Smazání vybraného záznamu. | |
F1 | Nápověda. | |
F2 | Kopie kurzorem vybraného záznamu. | |
F3 | Hledání záznamu podle zadaného kritéria např. podle názvu subjektu, spisu atd. Podmínkou je setřídění dat podle této položky. | |
F4 | Změna vybraného záznamu. | |
F5 | Přepočet záznamů, zobrazení aktuálního stavu (tzv. Refresh, Obnovení). | |
F7 | Tisk. | |
F9 | Vyvolání nápovědného číselníku. | |
F10 | Filtr – možnost zobrazení pouze vybraných záznamů podle předem nastavených podmínek. | |
F12 | Tato funkce má význam stisku tlačítka "OK" – např. ukončení zadávání nebo změny dat s uložením. | |
Escape | Ukončení editace dat, resp. návrat na předchozí obrazovku. | |
| Enter | Potvrzení vybrané akce. |
| Tab | Přechod na další položku, Shift+Tab – o položku zpět. |
není | Nastavení parametrů programu. |
Třídění — Údaje zanesené do tabulky subjektů (organizací), odpadů aj. lze pro snadnější orientaci třídit podle položek zobrazených v seznamu. Kliknutím myši na příslušný název položky v záhlaví seznamu (vysvítí se modře) provedete třídění podle této položky. Dále zde platí tzv. posloupnost třídění. Jestliže kliknete v záhlaví seznamu na více položek (např. na Kód odpadu, Upřesnění a Množství), setřídí se seznam posloupně podle těchto položek v daném pořadí.