Autorizovaná společnost EKO-KOM, a.s. provozuje v souladu se zákonem o obalech tzv. integrovaný systém využití a recyklace obalových odpadů. Pro firmy, které jsou členy systému EKO-KOM (po uzavření ”Smlouvy o zajištění zpětného odběru a recyklaci odpadu z obalů” s EKO-KOMem), program umožňuje z uložených dat v programu EVI 8 v modulu EKO-KOM jednoduchým způsobem vytvářet čtvrtletní výkazy o odpadech pro společnost EKO-KOM a.s. za účelem získání finančních prostředků z likvidace resp. z třídění odpadů z obalů. Firma EKO-KOM nabízí více druhů smluv, což znamená i více druhů výkazů:
- Smlouvy o sdruženém plnění s osobami, které uvádějí obaly na trh či do oběhu - Klienti : pro tento druh smluv je program Evi8 nevhodný, pro tyto druhy smluv nabízíme program OBAL8.
- Smlouvy o zajištění zpětného odběru a využití odpadů z obalů - OBCE: odpady od občanů - obsahuje výkazy, které vyplňují obce a města nebo jejich servisní organizace.
- Smlouvy o zajištění zpětného odběru a využití odpadů z obalů - Svozové firmy: odpady od firem - které vyplňují firmy, jež přebírají a sváží živnostenské odpady z obalů.
- Smlouvy o zajištění úpravy a využití odpadů z obalů – Úpravci: vyplňují firmy, jež upravují odpady z obalů - nerealizováno programem EVI8.
- Smlouvy o zajištění využití odpadů – Zpracovatelé: vyplňují firmy, jež zpracovávají odpady z obalů - neralizováno programem EVI8.
Modul je proto podle druhu výkazu rozdělen na tyto části:
První část obsahuje výkazy, které vyplňují obce a města nebo jejich servisní organizace – Záložka "Obce a firmy, které hlásí hromadně za obce" (odpady od občanů).
Druhá část obsahuje výkazy, které vyplňují firmy, jež sváží a předávají živnostenské odpady z obalů – Záložka "Živnostenské odpady" (odpady od firem).
Z menu na obrázku je patrné, že si zde nejprve vybereme typ hlášení, do kterého budou data převedena a dále si zvolíme rozsah dat a to:
1) za vybraný provoz.
2) za celé IČ vybraného provozu – data se sloučí za více provozů dané firmy.
3) za všechny označený subjekty- data se sloučí za všechny označené subjekty
1) Metodika pro zadávání hodnot k následnému vyplnění výkazů za obce a města (První část) – hlášení firmou nebo obcí
A. Průběžná evidence odpadů
Pro správné sestavení výkazů je nutné, abyste v průběžné evidenci odpadu měli u dávek s katalogovým číslem ze skupiny 15 a 20 a s kódem nakládání AN3 (v případě průběžné evidence obce -hlášení obcí) resp. B00 (v případě průběžné evidence servisní organizace - hlášení firmou) zaškrtnuté tlačítko Určeno pro EKO-KOM. U odpadů kódem 15 01 07 a 20 01 02 (skleněné obaly) je třeba nastavit příznak ”Barevné sklo“ Ano/ne, aby se daly tyto odpady (obaly) rozlišit do tabulek Sklo bílé nebo Sklo barevné. U odpadů s kódem 15 01 05 (Kompozitní obaly) je třeba zaštknout Pouze nápojové kartony a dále zvolit jestli se jedná o samostatně svážený karton, nebo jestli je svážen ve směsi. U odpadů s kódem 15 01 04 (kovové obaly) je nutné pomocí checkboxu rozlišit, jestli se jedná o hliník nebo o železo.
Údaj v položce Konečné zpracování, IČ a Název zpracovatele není nutný, ale při jeho nevyplnění se tyto hodnoty nebudou vypisovat do hlášení (hlášení nebude úplné, ale tyto údaje lze zapsat až do výstupních sestav).
Pozn.: Čtvrtletní výkazy lze vytvářet z průběžné vlastní produkce obce (výkazy obsahují informace pouze za tuto obec) a to z menu - Hlásíte jako obec, nebo z průběžné evidence servisní resp. svozové firmy z převzatých odpadů (výsledné výkazy mohou pak obsahovat údaje za více obcí. Každá obec musí mít v tomto případě v seznamu subjektů nastaven správný typ tj. obec) z menu - Hlásíte jako firma.
Výčet katalogových čísel pro hlášení: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 04, 15 01 05, 15 01 07, 20 03 01.
B. Nastavení typu subjektů
C. Vyplnění parametrů subjektu
Pro úplnost výsledných výkazů lze u každé organizace v parametrech subjektu vyplnit údaje, jako je Evidenční číslo, Číslo akreditace, Počet obyvatel, a možnost nastavit režimy Garanční režim a Nádobový a pytlový sběr. V sekci export se uvádějí kontaktní informace osoby, která výkazy vyplnila. Režim plnění se v tomto výkazu neuplatňuje.
D. Nádoby
Pořízení nové nádoby:
Druh nádoby je určena komoditou, která se váží. Objem sběrné nádoby se uvádí v litrech. Používáte-li ke sběru pytle, do položky Objem zapište písmeno P a číslo představující obsah v litrech (např. P120). Používáte-li ke sběru kontejnery, zapište písmeno KH, KS, KO a hodnotu v litrech. Pokud vlastníte sběrný dvůr pro sběr využitelných odpadů, do objemu nádoby uveďte písmeno S s velikostí v litrech (např. S240), výkupny písmeno V, mobilní M nebo jiný J.
Zadáte-li druh nádoby KH, KS, KO, P tak následně do sešitů papír, plast … se do položky Nádobový a pytlový sběr se doplní hodnota A, u ostatních typů S, V, M, J bude hodnota N.
Pozor – jestli u jedné obci a u jedné komoditě budou zadané oba typy nádob, tak tato hodnota se nebude vyplňovat a hodnotu je nutné doplnit ručně.
Pozn: Zadáte-li do Objem hodnotu pouze v litrech (1100), tak do výkazu se přenese automaticky druh nádoby KS (kontejner – dolní výsyp).
E. Export výkazu pro EKO-KOM a.s.
2) Metodika pro zadávání hodnot k vyplnění výkazů firem – živnostenské odpady (Druhá část)
A. Průběžná evidence odpadů
Výkazy se vyplňují z dávek průběžné evidence se zaškrtnutým tlačítkem Určeno pro EKO-KOM u odpadů s katalogovým číslem ze skupiny 15 01 a 20 01 (výčet čísel:15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 04, 15 01 05, 15 01 07, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 39). Celkové množství využitých odpadů je vypočteno z dávek s kódem nakládání B00–list dodavatelé režim S nebo I, BN3 (kódy BN10, BN17, CN3, CN10, CN17, CN7)–list odběratelé režim S nebo I. Dále je zde možnost, kdy svozová firma (provádí hlášení) je zároveň i firma, která sama nějakým způsobem část odpadu zpracovává (dotřiďuje na třídící lince), v tomto případě je možné zadat dávky s kódem nakládání BRxx, BDxx, CDxx, CDxx a v údaji Konečné zpracování pro EKO-KOM zadat hodnoty O, E, M, A, OR (skládkování, spalování (ZEVO), materiálová recyklace, alternativní paliva, organická recyklace), pak se následně tyty hodnoty načtou do listu odběratelů s názvem firmy, která podává hlášení. U kódů odpadu 15 01 05 a 20 01 01 je možné nastavit příznak Pouze nápojové kartóny, aby ve výkazech se rozlišily dávky např. 150105 a 1510105K.
Jestliže v rámci čtvrtletí vyžadujeme ještě zobrazovat stavy skladu, je třeba zaškrtnout funkci “Vyplňovat hodnoty na list Sklad -vstup” , pak z dávek C00, CN3 a výpočtu rozdílů mezi příjmy a výdeji v rámci čtvrtletí se plní list Sklad – vstup režim S nebo I (viz bod C. – Vyplnění parametrů subjektu). Zde je třeba podotknout, že u dávek s B00, BN3, CN3 se druh režimu S nebo I určuje automaticky podle parametru subjektu v dané dávce. U dávek C00, kde se partner nezadává, je třeba tento režim plnění ručně zadat viz obrázek. Obvykle se ale zadávají jen dávky v režimu S, proto při nezadání tohoto údaje se automaticky plní hodnotou v režimu S.
Pozn.: V některých případech je nutné pro tvorbu hlášení EKO-KOM přenášet i nestandardně čísla skupiny 1912xx. Pro tyto výjimečné případy je na úvodní obrazovce volitelná zaškrtávací volba, aby se i tyto odpady přenášely do hlášení. Ale pozor: tyto nestandardní čísla se přenáší jen do listů odběratelů a dodavatelů, do listu Sklad–vstup a listu Přehled se tyto odpady nepřenášejí.
B. Nastavení typu subjektů
C. Vyplnění parametrů subjektu
Pro úplnost výsledných výkazů ŽO je možné vyplnit v parametrech subjektu Způsob plnění, což má za následek, že u firem, kde je způsob nastaven na individuální, tak se budou odpady součtovat v listech dodavatelé I, odběratelé I; u firem, kde je způsob nastaven na Svozová firma, se budou součtovat v listech dodavatelé S, odběratelé S.
Pozn: V převážné většině by měl být parametr vyplněn na hodnotu Svozová firma, individuální se zadává jen u těch firem, s kterými EKO-KOM nemá smlouvu. Ostatní parametry subjektu se v tomto výkazu neuplatní.
E. Export výkazu pro EKO-KOM a.s.
Pozn. na závěr: Podklady pro všechny výkazy vycházejí z dávek průběžné evidence odpadu. Program umožňuje zpětně a to jednotlivě nebo hromadně, doplňovat údaje do jednotlivých dávek odpadu a to tak, aby se tyto dávky začlenily do daného výstupu při generaci do hlášení. Každý výkaz pro úplnost potřebuje mít vyplněné jiné údaje – viz výše popsaná metodika jednotlivých výkazů. Pro jednotlivé doplňování údajů se stačí v průběžné evidenci daného subjektu (obce nebo firmy) postavit na jednotlivé dávky a tlačítkem změnit odpad (F4) je možné jednotlivé údaje daného popisu EKO-KOMu doplnit. Hromadné změny jsou možné vyvolat z menu Možnosti z přehledu odpadů průběžné evidence.
Hromadné úpravy dat pro výkaz EKO-KOM
Některé údaje lze zpětně nastavit hromadně - např. po importu dat, generování evidence apod. Musíte mít zakoupen modul Hromadné operace, pomocí kterého lze tuto volbu vyvolat. V evidenci odpadů dané provozovny vyberte v menu volby Možnosti / Hromadné operace / U označených odpadů hromadně změnit / EKO-KOM hromadné zpracování. Změny v datech proběhnou nad všemi označenými odpady dané provozovny.
- Určeno pro EKO-KOM: základní podmínka pro přenos do výkazů je, že dávka odpadu má zaškrtnuté tlačítko Určeno pro EKO-KOM, touto funkcí je možné toto provést..
- Nastavit odpadům 150107 a 200102 příznak ”Barevné sklo“: ve výkazech pro Obce (odpady od občanů) je potřeba rozlišit tato katalogová čísla (skleněné obaly) ještě tímto jemným rozlišením, které rozčlení odpady (obaly) do tabulek Sklo bílé nebo Sklo barevné.
- Nastavit typ sběru pro odpad 150105 (nápojové kartony): ve výkazech pro Svozové firmy (živnostenský odpad) je potřeba rozlišit u tohoto katalogového čísla, zda sběr probíhá samostatně nebo ve směsi.
- Nastavit typ sběru pro odpady 150104 a 200140 (kov): ve výkazech pro Svozové firmy (živnostenský odpad) je potřeba rozlišit u těchto katalogových čísel, zda sběr probíhá samostatně nebo ve směsi.
- Typ sběru: tato volba umožňuje nastavit pro označené dávky odpadu typ sběru - Nádobový, Pytlový, Nádobový sběr individuální, Sběrný dvůr, Sběrné místo, Mobilní sběr, Výkupna, Školní sběr nebo Jiný druh sběru
- Konečné zpracování pro EKO-KOM a zpracovatel: tato volba nastavuje způsob konečného zpracování a firmu/provozovnu, která zpracování provádí