Odkazem Parametry programu na titulní obrazovce nebo příkazem v horní lištové nabídce Program (popř. po stisknutí Ctrl+Alt+P) otevřete okno, ve kterém lze nastavit chování programu při určitých situacích. Parametry, které souvisejí s příslušnou oblastí programu, jsou umístěny na jednotlivých záložkách.
Pozn.: Nastavení parametrů programu je pro každého uživatele individuální. Existují i parametry, které jsou společné pro celý program ESPI 9 - tyto položky jsou označeny barvou, která je uvedena ve spodní části obrazovky.
Parametry programu.
Obecné
Zde můžete nadefinovat, jaké položky se budou v programu implicitně nabízet při zakládání nového spisu. Pomocí klávesy F4 lze u některých kolonek vybrat z již dříve zadávaných hodnot. Mezi jednotlivými položkami se pohybujte myší, klávesou Tab nebo kombinací kláves Shift+Tab. Po stisknutí klávesy F12 nebo příslušného tlačítka se nastavení parametrů v programu uloží. Další parametry na této záložce jsou:
- Automaticky zjišťovat aktualizace na internetu: Tento parametr zajišťuje, abyste byli vždy informováni o nové verzi programu ESPI 9 vystavené na našich webových stránkách.
- Automaticky pasivovat spisy po vypršení platnosti: Pokud je tento parametr aktivní, pak se automaticky pasivují spisy v případě ukončení platnosti rozhodnutí.
- Při převodu sídla na provozovnu zrušit u původního sídla vazbu na spis: Speciální nastavení programu při převodu sídla na provozovnu. Jestliže je parametr aktivní, pak se po převodu zruší vazba na původní sídlo (novou provozovnu), ale pouze v tom případě, že původní sídlo nemá zatržený příznak "Provozuje".
- Ve vlastních spisech zobrazovat č.j.: Zobrazení dalšího sloupce v evidenci spisů. Jeho název je uveden na záložce Generátory Č.j. Takto lze nastavit zobrazení až dvou sloupců navíc.
- Výchozí třídění dat ve výběrovém číselníku spisů: při zobrazení evidence spisů lze vybrat, jak budou setříděny - dle data podání, čj, věci, popisu, Vyřizuje, IČZ provozovatele.
- Automaticky přihlásit uživatele, pokud nemá zadané heslo: slouží k urychlení spouštění programu
- Zobrazit subjekty po zavření okna s evidencí: jakmile ukončíte např. evidenci spisů a máte zvolen tento parametr, tak se automaticky otevře evidence subjektů.
- Používat mapové podklady: lze vybrat, jaká mapa se má otevřít v okamžiku výběru zobrazení (např. v zařízeních u zadávání GPS souřadnic). Na výběr máte Seznam.cz (resp. mapy.cz) a Open Street Maps. Vzhledem k aktuálním omezením na mapy.cz doporučujeme vybrat variantu Open Street Maps.
- Způsob zadávání GPS souřadnic: tato položka udává, jakým způsobem budete zadávat u stacionárního zařízení GPS souřadnice. Standardně je zaškrtnuto Umožnit přepínání, aby bylo možné se rozhodnout i při zadávání zařízení.
Generátory Č.j.
Na této záložce můžete nastavit formát čísla jednacího a čísla jednacího oddělení pro následné automatické vygenerování těchto údajů při zakládání nového spisu (Pozn.: Tlačítko Č.j. pro automatické vygenerování výše uvedených položek je umístěno na kartě spisu u pole Vyřízeno). Číslo jednací se obecně může skládat z textové části před pořadovým číslem tj. např. OŽP - a za pořadovým číslem např. /Nov (osobní značka). Do čísla jednacího lze také vložit rok vyřízení.
Ostatní
Zde lze nastavit rychlé předvolby pro omezení platnosti rozhodnutí na kartě spisu (položka Platnost do). Dále je na této záložce možné zvolit způsob zadávání odpadů a export do vytvářeného dokumentu ze šablony a dále nastavit filtr vlastních ustanovení. Vhodným nastavením lze určit, které sloupečky se budou zobrazovat v sekci Dokumenty v evidenci zařízení, obchodníci a sklady.
Tisk
Program ESPI 9 ukládá své tiskové sestavy přímo do hlavní databáze. Tento přístup umožňuje, abyste mohli používat centrální resp. společné tiskové sestavy, ale také vlastní tj. individuálně upravené. Na této záložce lze nastavit způsob tisku, zobrazit seznam tiskových sestav, vymazat vlastní vytvořené sestavy, povolit editaci tiskových sestav apod.
Umístění souborů
Zde se nastavuje cesta ke sdíleným souborům resp. šablonám a dokumentům vytvořených v programu ESPI 9 a k dokumentům navázaným na spis. Upozornění: Dokumenty a šablony lze též ukládat přímo do databáze DBFILE.IDB. Nastavení se provádí při instalaci programu a proto jej nedoporučujeme následně měnit. Případnou změnu konzultujte s dodavatelem programu. Pozn.: Sdílené soubory nebudou případnou změnou programem ESPI 9 přesunuty. V této souvislosti Vás dále upozorňujeme, že zálohování sdílených souborů není programem prováděno, protože je zpravidla součástí informačního systému vašeho úřadu. Program ESPI 9 lze nastavit tak, že všichni uživatelé sdílí společné adresáře DOKUMENT a ŠABLONA. Parametrem Umístění adresáře s individuálními SQL definicemi určíte adresář, do kterého se ukládají následně vytvořené SQL přehledy.
Roční hlášení
Zde se zapisují údaje úřadu.
ISPOP
Přihlašovací údaje do ISPOP
ISOH
Přihlašovací údaje do ISOH
Záloha databáze
Všechny pořízené záznamy je důležité zálohovat pro případ nestandardního ukončení programu (výpadek proudu, "zatuhnutí" Windows apod.). Na této kartě můžete určit jakým způsobem bude program zálohovat. Zálohu lze provádět při každém ukončení programu a nebo po uplynutí nastaveného časového intervalu. Pokud zatrhnete parametr Zobrazit dotaz před zahájením automatické zálohy, budete moci rozhodnout při každém ukončení programu, zda provést zálohu. V sekci Záložní soubor lze nastavit cestu ke složce, do které se bude kopírovat (zálohovat) hlavní databáze DBSISO. Pomocí parametru Komprimovat zálohu ve formátu *.zip můžete velikost záložního souboru navíc zmenšit. V případě, že zatrhnete Inkrementální zálohování, pak se nebude záložní soubor přepisovat, ale bude vytvořen vždy nový soubor.
Automatické zálohování se nenastavuje v případě síťové instalace na straně klientů. Zálohování databáze se v tomto případě řeší příslušným zálohovacím systémem daného úřadu.
Další možnosti
Pomocí parametru "Rychlost zobrazení" můžete v adresáři subjektů aktivovat lištu, která Vám umožní filtrovat záznamy podle počátečních písmen. Dále se na této záložce nacházejí speciální parametry pro specifické použití programu na jednotlivých krajských úřadech. Nastavení konzultujte s dodavatelem programu.
Spisová služba
Nastavení pro propojení s vybranou spisovou službou. Zpřístupnění je možné po zaregistrování modulu Spisová služba.
Nastavení exportu dokumentů do formátu pdf a případné podepisování pro potřeby spisové služby.
Krajský registr zařízení
Napojení databáze na Krajský registr zařízení. Je zde možné nahrát logo KÚ, které se bude zobrazovat na webu KRZ.