Modul ISZR umožňuje propojení programu ESPI 9 se systémem Základních registrů, přičemž Správa základních registrů zajišťuje provoz informačního systému základních registrů, registru obyvatel, registru osob a registru práv a povinností a jejich bezpečnost.
Propojení může být realizováno jak napřímo, tak i pomocí ESB (Enterprise Service Bus), které umožňuje zajišťovat, spravovat a logovat komunikaci s ISZR globálně např. za celý úřad.
Druhou funkcionalitou modulu je tzv. ISZR automat - automatická kontrola referenčních údajů (název dle IČO) u vybraných subjektů - provozovatelů zařízení.
Parametry programu
Pro správnou funkcionalitu musí být nastaveny parametry připojení, což lze provést volbou Parametry programu na úvodní obrazovce a následně kliknutím na sekci Ostatní / ISZR.
Doporučujeme toto nastavení přenechat na správce IT.
Parametry programu
Zde lze nastavit kromě parametrů připojení i možnost kontrolovat při zadávání účastníků řízení na spisech správnost údajů vůči ISZR. Po výběru tohoto parametru bude program při zadávání účastníka řízení, který bude sídlo (tedy adresát spisu) a který je již založen v seznamu subjektů, kontrolovat adresní údaje a název. Důvodem je např. možnost změny adresy od zadání subjektu nebo od poslední synchronizace.
Další možností je pravidelná aktualizace Agendových činnostních rolí při spouštění programu. V ten okamžik dojde k porovnání a aktualizaci činnostních rolí vůči ISZR, aby nedocházelo k používání již neplatných.
Hlavní volbou je Nastavení parametrů, které zobrazí okno pro vyplnění požadovaných hodnot.
Nastavení připojení k ISZR
Pro správné nastavení musíte mít registrovánu Vaši agendu (ESPI 9) v ISZR, kde Vám bude přidělen tzv. AIS a bude Vám vygenerován odpovídající certifikát. Více informací získáte na stránkách ISZR - http://www.szrcr.cz/.
Do položky Název OVM se obvykle vyplňuje název Vaší organizace. Dále je potřeba předvyplnit údaje Agenda, kde je nastaveno Odpadové hospodářství a Agendová činnostní role, což je údaj, na základě kterého získáváte informace z ISZR.
Typ prostředí - lze se připojovat k produkčnímu nebo testovacímu prostředí nebo je možné se připojovat k ISZR pomocí rozhraní ESB. V tom případě lze zadat URL adresu a přihlašovací údaje k ESB.
Přístup k prostředí - přístup do ISZR je možný standardně přes internetové připojení nebo pomocí Komunikační infrastruktury veřejné správy.
Použití ISZR
Pořízení nového subjektu
Při vytváření nebo změně subjektu se vždy zobrazí editační okno, kam se zapisují identifikační údaje, přičemž lze vybírat dle referenčních údajů z ISZR (pouze sídlo firmy).
Zadání subjektu z ISZR
Subjekt lze vyhledávat pouze dle položky IČO. Po jejím zadání stiskněte tlačítko ISZR a budete vyzváni k potvrzení přednastavených údajů dle parametrů programu pro komunikaci s ISZR. Nejprve nastavujete důvod získávání informací z ISZR. Následuje potvrzení dotazovaného referenčního údaje (v našem případě IČO). Pokud je referenční údaj v ISZR nalezen, jsou dotaženy veškeré požadované údaje o subjektu a jeho adrese a uloženy k subjektu. Zároveň je uložena i informace o komunikaci se systémem ISZR.
Spisy
Pomocí odkazu Spisy na titulní obrazovce popř. příkazem z horního lištového menu Evidence/Spisy otevřete evidenci spisů. Editor se spisy je rozdělen do dvou částí. V horní části obrazovky je zobrazen seznam spisů, v dolní pak získáte podrobné informace o kurzorem vybraném spisu. Po stisknutí odpovídající ikony nebo pomocí kombinace kláves Ctrl+U můžete ke kurzorem vybranému spisu přiřadit seznam účastníků řízení. Pokud je účastníků řízení více, platí pravidlo, že v pořadí jako první účastník řízení je uveden vždy žadatel = následný adresát spisu (jedná-li se o správní řízení na návrh účastníka řízení) nebo ten, kdo je oprávněn jednat jménem subjektu (jedná-li se o správní řízení z podnětu správního orgánu). Adresát spisu může být vždy pouze jeden. Program Vám pomocí horní lištové nabídky Statut umožní v případě založení více subjektů ke spisu přiřadit popř. změnit tzv. statut subjektu, který může nabývat hodnot "Adresát spisu","Účastník řízení", "Dotčený úřad" nebo "Zmocněnec v řízení". Při zadávání nového účastníka se vždy pro zrychlený výběr zobrazí nejprve filtr , ve kterém lze zadat IČO nebo část názvu subjektu. Dle zadaných podmínek se následně z adresáře zobrazí pouze odpovídající seznam firem. Pokud filtr zrušíte klávesou Esc , zobrazí se adresář subjektů kompletní.
Pokud zadáváte sídlo subjektu a máte navolen odpovídající parametr, pak program obdobně jako u zakládání subjektu provede kontrolu všech údajů vůči ISZR. Důvodem je potřeba aktuálnosti dat při vyřizování spisové dokumentace. Jste vyzvání k zadání nebo potvrzení důvodu připojení včetně výběru agendy a činnostní role. Následně je na základě referenčního údaje IČO subjekt v ISZR dohledán a jsou navráceny aktuální hodnoty.
ISZR automat
Pomocí tohoto nástroje můžete provádět automatickou synchronizaci dat v ESPI9 s ISZR, která se týká kontroly názvů subjektů u provozovatelů zařízení.
Program spouštíte v naplánovaných úlohách s parametrem -synchro. Provede kontrolu všech provozovatelů zařízení a případně provede jejich úpravu. Pokud program SISOsynchroISZR.exe spustíte bez parametru, pak se zobrazí grafické rozhraní, ve kterém lze nastavit parametry.
Nastavení databáze - zadejte cestu k databázi DBsiso.idb programu ESPI9.
Test připojení - můžete provést test připojení k databázi a k systému ISZR.
Synchronizace - ruční spuštění synchronizace s ISZR pomocí tlačítka Start.
Vlastní nastavení přístupu k ISZR se načte z parametrů programu ESPI9, kde vyplňujete níže uvedená pole. Program umožňuje zasílání reportačního e-mailu o průběhu synchronizace.