Přejít na konec metadat
Přejít na začátek metadat
Shrnutí

Tento dokument obsahuje popis problematiky výpočtu poplatků za uložení odpadu na skládkách od 1.1.2021 a návod na jejich nastavení a používání v programu SKLAD Odpadů 8. Dokument je postupně aktualizován tak, jak jsou potřebné funkcionality doplňovány.

Funkcionalita doplněná do verze 8.7.5.5 je označena symbolem .

Poslední aktualizace dokumentu 16.6.2021.

Obsah

Úvod

Dne 1.1.2021 vstoupil v platnost nový zákon o odpadech 541/2020 Sb., který mimo jiné zásadním způsobem mění pravidla pro výpočet poplatku za uložení odpadu na skládkách. Zároveň dochází ke změně sazeb pro tvorbu finanční rezervy na zajištění rekultivace skládky.

Poplatek

Poplatek se nově již nedělí na základní a rizikovou složku. Jeho sazba se nově určuje podle toho, do jakého z následujících tzv. "dílčích základů" neboli typů poplatku, ustanovených v § 106 zákona, ukládaný odpad spadá:

  • využitelné odpady (VO): odpady kategorie O, které překračují stanovenou výhřevnost v sušině či biologickou stabilitu, nebo které je možné účelně recyklovat;
  • sanační odpady (SO): veškeré nebezpečné odpady pocházející ze sanací ekologických zátěží, které jsou hrazeny z veřejných prostředků;
  • nebezpečné odpady (NO): veškeré nebezpečné odpady s výjimkou sanačních odpadů a odpadů z azbestu;
  • vybrané technologické odpady (TO): výčet odpadů spadajících do tohoto typu je stanoven v prováděcí vyhlášce k zákonu o odpadech (Vyhláška č. 273/2021 Sb. o podrobnostech nakládání s odpady, přílohy č. 11 a č. 52).
  • zbytkové odpady (ZO): veškeré odpady nespadající do žádného z výše uvedených typů, a dále odpady z azbestu.

V případě komunálních odpadů, jejichž původcem je obec, je možné na základě ustanovení § 157 zákona až do roku 2029 uplatnit místo typu VO speciální typ komunální odpady (KO), avšak pouze do výše zákonného limitu, který se odvíjí od počtu obyvatel dané obce. Úleva poplatku pro obec, na jejímž území skládka leží, se již neuplatňuje.

Bez ohledu na typ poplatku lze podle ustanovení § 105 zákona uplatňovat osvobození od poplatku v těchto případech:

  • uložení odpadu v rámci řešení krizových situací podle krizového zákona;
  • uložení odpadu jako technologického materiálu na technické zabezpečení skládky (TZS nebo také OTZ), avšak pouze do výše 25 % celkové hmotnosti všech uložených odpadů v poplatkovém období (kalendářním čtvrtletí).

Odvod poplatků probíhá ve čtvrtletních intervalech a je spojen s podáním elektronického vyúčtování prostřednictvím systému ISPOP.

Podrobné informace k tématu zajištění plnění poplatkových povinností jsou přehledně a s důrazem na praktické využití shrnuty v metodickém sdělení MŽP.

Finanční rezerva

Pravidla pro tvorbu finanční rezervy na zajištění rekultivace skládky jsou podobná jako doposud. V platnosti jsou dvě sazby:

  • vyšší za uložení nebezpečného odpadu (včetně TZS) a komunálního odpadu, s výjimkou azbestu (145 Kč/t);
  • nižší za uložení ostatního odpadu (včetně TZS) a odpadu z azbestu (75 Kč/t).

Jak na poplatky v programu SKLAD Odpadů

Pro správný výpočet poplatků od 1.1.2021 je třeba provést následující kroky:

  • aktualizace programu na verzi 8.7.5.1 nebo vyšší
  • nastavení nároků obcí na uplatnění nižší sazby za komunální odpad
  • nastavení výchozího typu poplatku v číselníku odpadů
  • nastavení typu poplatku na položce smlouvy

  • nastavení typu poplatku na příjemce

Nastavení nároků obcí na uplatnění nižší sazby za komunální odpad

Pokud je na alespoň jednom skladovém místu typu skládka přijímán komunální odpad, jehož původcem je obec, je třeba pro každou obec, která nárokuje uplatnění nižší sazby za komunální odpad podle § 157 zákona, založit záznam o výši tohoto nároku. Tato evidence je přístupná v číselníku odpadů v menu OdpadNárok obcí na poplatek KO nebo v nové agendě Poplatky.

Pro každou obec, která nárok uplatní, se založí záznam s uvedením výše nároku pro rok 2021. Nárok nesmí přesáhnout zákonný nárok a je souhrnný pro všechna skladová místa typu skládka.

 

Tlačítkem u pole Obec vyberete obec uplatňující nárok z číselníku všech obcí v ČR.

Výše uplatňovaného nároku se zadává v tunách s přesností na 3 desetinná místa.

Pole Maximální zákonný nárok se zobrazuje v případě, že je připojena databáze RES Plus verze 11/2020 nebo vyšší. Tlačítko umožňuje zkopírovat hodnotu do uplatněného nároku.

Nastavení výchozího typu poplatku v číselníku odpadů

Pro každou položku v číselníku odpadů je možné nastavit výchozí typ poplatku, který se bude automaticky předvyplňovat při pořizování příjemek.

Pokud je na skládce povoleno větší množství odpadů, doporučujeme využít funkci hromadného automatického nastavení typu poplatku, kterou naleznete v číselníku odpadů v menu tlačítka  v nástrojové liště - položka Hromadně nastavit typ poplatku. Tato funkce automaticky nastaví typ poplatku u všech odpadů povolených na skladových místech typu skládka.

Individuálně lze provést nebo změnit nastavení typu poplatku a dalších atributů určujících výši poplatku pomocí standardní editace záznamu. Na formuláři jsou všechny údaje, které ovlivňují výpočet poplatku, sdruženy do společného rámu Poplatek za uložení na skládku:

Popis a význam jednotlivých údajů (nové údaje jsou vyznačeny červeně):

  • Typ poplatku– určuje výchozí typ poplatku, který se bude automaticky předvyplňovat při pořizování příjemek. Rozsah dostupných hodnot je závislý na katalogovém čísle odpadu, kategorii a atributu "Odpad z azbestu". Pokud není výchozí typ poplatku určen, uživatel jej musí vybrat přímo na příjemce.
  • Obec nárokující typ KO – v případě nastavení typu poplatku [KO] - komunální odpady umožňuje výběr obce uplatňující nárok. Pokud není obec určena, uživatel ji musí vybrat přímo na příjemce.
  • Technologický materiál (OTZ) – určuje využití odpadu jako technologického materiálu. Tato ukládka je od poplatku osvobozena až do výše 25% hmotnosti všech uložených odpadů. V případě překročení tohoto limitu je však zpoplatněna sazbou podle typu poplatku, přičemž poplatníkem je sám provozovatel skládky!
  • Odpad pro rekultivaci skládky – určuje využití odpadu k rekultivaci skládky. Tyto odpady nejsou brány jako uložení na skládku a jsou zcela vyjmuty z poplatkové povinnosti.
  • Odpad z azbestu – určuje výjimku ze zpoplatnění nebezpečných odpadů, typem poplatku je v tomto případě vždy [ZO] - zbytkové odpady. Finanční rezerva spadá do nižší sazby.
  • Krizový odpad – určuje odpady uložené v rámci řešení následků krizové situace podle krizového zákona, které jsou od poplatku osvobozeny podle § 105 zákona.

 

Po použití odpadu na skladových pohybech již není možné upravit/změnit parametry Technologický materiál, Odpad pro rekultivaci skládky, Odpad z azbestu a Krizový odpad

Nastavení typu poplatku na položce smlouvy

Na jednotlivých položkách smluv lze individuálně nastavit výjimku z výchozího typu poplatku nastaveného v číselníku odpadů platnou pro daného plátce. Nastavení výjimky se provádí obdobně jako je tomu u ostatních smluvních hodnot a podléhá časovému omezení platností položky, pokud je nastaveno. Volba nastavení typu poplatku se zobrazuje pouze na skladových místech typu skládka (případně na neevidenčních skladových místech) u položek s vazbou na příjemky:

Uplatnění výjimky pomocí smlouvy lze využít například pro nastavení slevy poplatku u komunálních odpadů (typ poplatku KO) pro vybrané obce uplatňující nárok na tuto slevu, nebo jimi pověřené svozové společnosti.

Výjimku z typu poplatku nelze nastavovat na položkách skupinových ceníků.

Nastavení typu poplatku na běžných příjemkách

Jednopoložkové i vícepoložkové příjemky s datem 1.1.2021 nebo vyšším obsahují pole s typem poplatku a obcí uplatňující nárok při použití typu [KO]: U vícepoložkových příjemek je možné rozdělit jeden odpad na více poplatků.

Po výběru druhu odpadu se automaticky dosadí typ výchozího poplatku dle nastavení v číselníku odpadů. V případě, že výchozí typ poplatku není určen nebo neodpovídá danému konkrétnímu příjmu, lze vybrat jiný typ z nabídky. Je však potřeba znát souvislosti a vybírat uvážlivě, přestože program neumožňuje uložit příjemku, na které by byl typ poplatku v rozporu s vlastnostmi odpadu (například v případě nebezpečného odpadu vyjma odpadu azbestu neumožňuje použít typ poplatku [ZO] - zbytkové odpady apod.).

V případě nastavení typu poplatku [KO] - komunální odpady je nutné vybrat nárokující obec ze seznamu. V něm jsou zobrazeny pouze ty obce, u kterých je zadán nárok na odpovídající rok.

V poli Zbývá do limitu se zobrazuje množství odpadu, na které lze pro danou obec ještě využít typ [KO] v daném kalendářním roce. Překročení limitu (zadaného uplatňovaného nároku) je sice možné, při uložení je však zobrazeno varování. Toto varování může znamenat indikaci vážného problému a proto jej nedoporučujeme ignorovat – situaci je třeba řešit s příslušnou obcí nebo svozovou firmou, která odpad dovezla.

Překročení limitu pro [KO] - komunální odpady

Pokud uživatel při zakládání příjemky vybere typ poplatku [KO] - komunální odpady a následně obec nárokující typ poplatku, program kontroluje, zda nebyl překročen limit pro vybranou obec. V případě, že příjemkou je limit překročen, rozdělí poplatky na [KO] - komunální odpady s hmotností zbývající do limitu a [VO] - Využitelné odpady pro nadlimitní hmotnost odpadu.

Určení více poplatků pro jeden odpad

Na vícepololožkovém formuláři příjemky je možné jeden odpad rozdělit na více poplatků. Při vyplnění údajů o odpadu jej lze po stisknutí tlačítka Více poplatků obdobně jako v agendě Poplatky rozdělit na jednotlivé dílčí poplatky.

Stále je zde umožněno uživateli vyplnit jeden typ poplatku, nebo nevyplnit vůbec a provést tuto akci až v agendě Poplatky.

Upozornění: Uložení příjemky bez určení typu poplatku je možné, ale tuto příjemku nelze odbavit za hotové, kartou ani vyfakturovat. Také není možné vytisknout doklad s vyúčtováním ceny, protože bez určení výše poplatku není tato cena konečná.

Zobrazení stavu OTZ z příjemek

Na skladovém místě typu skládka je možné zobrazit aktuální stav vyčerpání OTZ. Tato funkce se nachází v levém horním menu Skladové místo > Přehled podílu OTZ. Najdete ji pod ikonou . Po spuštění této funkce se uživateli zobrazí přehled za jednotlivé kódy odpadu, popřípadě jednotlivá katalogová čísla odpadu. Přehled lze dále parametrizovat pro konkrétní subjekt či skupinu subjektů a jejich roli (původce / plátce).Ve spodní části okna pak najdete hmotnosti celkové ukládky, ukládky OTZ a podíl OTZ.

Podíl OTZ využijete ke kontrole objemu odpadu, který lze osvobodit od poplatku za uložení odpadu na skládku určeného provozovatelem skládky při jeho uložení jako technologický materiál pro technické zabezpečení skládky. Jedná se až o 25 % celkové hmotnosti odpadů uložených na skládku v poplatkovém období (čtvrtletí).

Osvobození v přehledu položek příjemky

Na detailním rozpisu položek příjemky ve spodní části obrazovky, v případě že není zobrazen odděleně pro odpady a služby, s verzí 8.7.5.5 přibyl sloupec osvobození, který uživateli zobrazí, jaká osvobození od poplatku jsou na odpadech příjemky využita. Tento sloupec může nabývat hodnot OTZ, Rekultivace a krizový odpad v závislosti na tom, jak je odpad v číselníku založený.

Poplatky na svozových příjemkách

Na svozových příjemkách se typ poplatku u všech stanovišť, obdobně jako například jednotková cena, přiřazuje automaticky podle nastavení typu poplatku v číselníku odpadů, včetně uplatnění výjimek podle smluv plátců stanovišť. Pokud tedy není u sváženého druhu odpadu v číselníku nastaven typ poplatků a zároveň ani není u libovolného z plátců na stanovištích příjemky určen typ poplatku "smluvně", zobrazí se upozornění, že na některých stanovištích není určen typ poplatku za uložení a že tato stanoviště nebude možné vyfakturovat a podobně. Příjemku však lze i přesto uložit a odložit otázku přiřazení typu poplatku na pozdější dobu.

Finanční rezerva

Výpočet finanční rezervy probíhá stejně jako doposud zcela automaticky, není potřeba provádět žádná nastavení.

Fakturace

Podmínkou pro vyfakturování příjemek, ať už běžných nebo svozových, je přiřazení typu poplatku na všech položkách. Na každé vytvořené faktuře je naúčtovaný typ poplatku konzervován.

V Parametrech tisků faktur lze vyčíslení poplatků ovlivňovat těmito volbami:

  • Podrobný rozpis poplatků – pokud je tato volba aktivní, zobrazuje se výše poplatku samostatně u každé položky faktury, v opačném případě se zobrazuje celková výše poplatků za fakturační celek (podle nastavení seskupování položek).
  • Rozpis poplatků podle typu – pokud je tato volba aktivní, vytiskne se společně s fakturou samostatná příloha, ve které jsou poplatky a jejich výše rozepsány podle typu.

 Agenda Poplatky

Do programu byla přidána nová agenda Poplatky, která slouží k detailnímu přehledu všech položek příjemek na skládce a jim přiřazených poplatků. Agenda je přístupná v hlavním menu Skladové místo / Poplatky, nebo napřímo z agendy příjemek pomocí tlačítka v nástrojové liště.

Agenda nabízí tyto funkce:

  • zpětné přiřazení poplatků na existujících příjemkách (viz dále)
  • filtrování záznamů podle různých kritérií (původce, plátce, fáze, číslo dokladu, druhy odpadů, typy přiřazených poplatků)
  • tiskový výstup – souhrnný přehled poplatků podle typu
  • přímý přístup do agendy nároků obcí na poplatek KO
  • přímý přístup do agendy příjemek s vyhledáním odpovídajícího záznamu
  • sestavení čtvrtletního vyúčtování poplatků a jeho odeslání do ISPOP

Zpětné přiřazení poplatku na existujících příjemkách

Na příjemkách, které ještě nebyly zúčtovány fakturou nebo v hotovosti, lze provést zpětné přiřazení typu poplatku k libovolné položce a to některou z následujících funkcí, přičemž funkce v agendě Poplatky umožňují přiřadit k jedné položce i více typů poplatků.

1) Příjemky – přepočet nevyfakturovaných a neúčtovaných příjemek

Pomocí funkce Přepočítat nevyfakturované a neúčtované příjemky, která je přístupná v menu Příjemka nebo pomocí tlačítka  v nástrojové liště příjemek, lze hromadně přiřadit typ poplatku u všech položek běžných příjemek podle nastavení v číselníku odpadů nebo smlouvách plátců, včetně přepočtu výše poplatku. Přiřazení typu poplatku a přepočet výše poplatku se provede, pokud je zaškrtnutá volba Typ poplatku:

Společně s typem poplatku se automaticky přepočítá i kategorie odpadu, na které je určení typu poplatku závislé. Přepočet lze omezit pouze na příjemky vybraného plátce.

2) Svoz odpadu – hromadný přepočet svozů

V případě svozových příjemek lze zpětný automatický přepočet typu poplatku provést v rámci funkce Hromadný přepočet svozů v Přehledu uskutečněných svozů (menu Skladové místo / Svoz odpadu). Stejně jako doposud je možné provést přepočet podle vzorových tras, kdy dojde ke kompletnímu novému naplnění struktury stanovišť podle nastavení ve vzorové trase a všech jejich hodnot (včetně typu poplatku), nebo pouze přepočet vybraných hodnot v zachované struktuře stanovišť jednotlivých svozových příjemek. Nové přiřazení typu poplatku a přepočet výše poplatku se provede, pokud je zaškrtnutá volba Typ poplatku:

Přepočet lze omezit pouze na vybranou trasu a nastavené období.

 3) Poplatky – individuální přiřazení poplatků k položce příjemky

K vybrané položce příjemky lze individuálně přiřazovat poplatky pomocí standardních editačních funkcí v pravé dolní části agendy:

Na editačním formuláři je možné podobně jako na příjemce vybírat z nabídky typů poplatku, které jsou pro danou skladovou položku umožněny, a dále přiřadit množství nebo procentuální poměr, ve kterém je daný typ poplatku zastoupen:

K jedné položce lze tedy přiřadit i více typů poplatků, případně přiřadit některý typ vícekrát. Příjemky a jejich položky, ke kterým jsou přiřazeny poplatky v plné výši (100% hmotnosti), jsou v tabulkách vyznačeny symbolem .

 4) Poplatky – přiřazení poplatků nad doklady

Tato funkce, která je přístupná přes hlavní menu nebo tlačítko v nástrojové liště v agendě Poplatky, umožňuje pro vybraného původce zpětně přiřadit k položkám jedné nebo více příjemek zadanou skladbu poplatků, samostatně pro každé katalogové číslo odpadu.

V prvním kroku je třeba vybrat původce a rozsah příjemek:

Některé volby rozsahu mohou být v případě, že jsou všechny dotčené doklady uzamčeny proti změnám v nastavení poplatků, nepřístupné.

Po stisknutí tlačítka OK následuje druhý krok, ve kterém se přiřazují typy poplatků ve vybraném rozsahu:

V horní části okna je seznam katalogových čísel odpadů použitých na položkách vybraného rozsahu. Pokud nechcete přiřazovat poplatky všem druhům odpadů, je možné u jednotlivých druhů odpadů zaškrtnutí zrušit. U každého druhu je zobrazena celková hmotnost.

V dolní části okna se na záložce Poplatky provádí nastavení jednotlivých typů poplatku včetně případného určení obce nárokující typ KO, a množstevní nebo procentuální zastoupení poplatku:

Přiřazení u každého druhu odpadu musí být kompletní (100% hmotnosti).

Na záložce Položky je pro informaci zobrazen seznam položek, ke kterým se přiřazení provede.

Po zadání všech informací a stisknutí tlačítka OK se provede samotné přiřazení poplatků, a to ke každé z položek příjemek vybraného rozsahu v zadaném množstevním poměru. Je-li nějaký typ poplatku zadán vícekrát, dílčí záznamy poplatků se sečtou do jednoho záznamu. Případné existující přiřazení poplatků je nahrazeno.

Tisk poplatků

V agendě poplatků jsou k dispozici dvě tiskové sestavy, Souhrnný přehled poplatků podle typu a Podrobný přehled poplatků podle typu. Tyto dvě tiskové sestavy lze využít pro vytištění aktuálně zobrazeného přehledu, který lze filtrovat dle zvolených kritérií.

Vyúčtování poplatků

Tato funkce umožňuje sestavit ze zadaných dat (příjemek a jim přiřazených poplatků) čtvrtletní vyúčtování podle § 113 zákona a jeho odeslání do systému ISPOP. Vyúčtování je třeba podat do 25 dnů po uplynutí příslušného čtvrtletí.

Funkce je přístupná v agendě Poplatky na skladových místech typu skládka, a to v menu Poplatky / Vyúčtování poplatků, anebo pomocí tlačítka  v nástrojové liště.

Sestavení nového vyúčtování

První tlačítko zleva slouží k sestavení nového vyúčtování. Na formuláři je třeba nejprve vybrat čtvrtletí a rok, za který se bude vyúčtování provádět, a typ. Poprvé se vždy podává řádné hlášení, následně teprve případně opravné (pokud je podáváno ve lhůtě do 25 dnů po uplynutí příslušného čtvrtletí) nebo dodatečné (pokud je podáváno později). U opravného i dodatečného vyúčtování je třeba podobně jako u ročního hlášení o odpadech třeba zadat evidenční číslo řádného vyúčtování. Toto číslo přiděluje ISPOP při přijetí hlášení a je možné jej dohledat v evidenci podaných hlášení ve svém účtu ISPOP, nebo tak, že se provede opětovná validace podaného řádného vyúčtování (viz dále) a ISPOP vrátí požadované číslo v odpovědi (chybové hlášení: Řádné podání v daném předmětu již existuje. Evidenční číslo stávajícího řádného podání je .........).

Po stisknutí tlačítka Sestavit se provedou logické kontroly v datech vybraného čtvrtletí a pokud je vše v pořádku, dojde k sestavení dat v tabulkách 1 a 2. V opačném případě program konkrétně vyzve k opravám dat. Základní podmínkou pro úspěšné sestavení vyúčtování je, aby na všech příjemkách v daném čtvrtletí byly přiřazeny poplatky ve 100% výši hmotnosti.

Tabulka č. 1 zahrnuje všechny přijaté odpady, s výjimkou těch, které vznikly v rámci řešení krizové situace a jsou od poplatku osvobozeny podle § 105 odst. 1 zákona – ty jsou obsaženy v tabulce č. 2. V tabulce 1 se přijatá množství dělí na běžnou ukládku (sloupec D1) a odpady využívané jako technologický materiál k technickému zabezpečení skládky (OTZ, sloupec D1b). Ty jsou také od poplatku osvobozeny, a to podle § 105 odst. 2 zákona, avšak pouze do výše 25 % cekové hmotnosti všech odpadů přijatých v daném čtvrtletí. Podíl OTZ je zobrazen v posledním řádku. Pokud přesahuje zmiňovaných 25 %, je pole zvýrazněno červeným podbarvením:

V takovém případě je třeba množství odpadů přesahující 25 % celkové ukládky přesunout ze sloupce Osvobozeno do sloupce Zpoplatněno. Metodické pokyny případně umožňují využít technologický materiál v pozdějším období, než je vykazováno jeho převzetí – tomu je však třeba odpovídajícím způsobem přizpůsobit i vedení evidence odpadů. V obou těchto případech, stejně jako v případných jiných výjimečných situacích, je možné vypočítané množství odpadů v tabulce upravit, a to po stisku tlačítka Povolit úpravy. V tomto režimu je možné využít funkce automatické korekce hmotností OTZ, dostupné pomocí kliknutí na nově zobrazený nápis Korekce v posledním řádku tabulky. Tato korekce provede přesunutí nadměrné hmotnosti OTZ ze sloupce Osvobozeno do sloupce Zpoplatněno, přičemž jsou upřednostňovány odpady s nejnižší sazbou poplatku. Pole s upravenými hodnotami oproti původnímu výpočtu jsou v tabulce podbarveny žlutě.

Tabulka č. 2, jak už bylo uvedeno, zahrnuje uložené odpady, které vznikly v rámci řešení krizové situace podle krizového zákona. Situace, kdy žádné takové odpady přijaty nebyly, je reprezentovaná zaškrtnutým polem Žádné odpady. V opačném případě je třeba vyplnit stručný popis krizové situace a vložit elektronické dokumenty jejího vyhlášení ve formátu PDF.

Tabulka č. 3 se zobrazuje u dodatečných vyúčtování, kde je třeba vyplnit dle skutečnosti datum zjištění změny, důvod podání dodatečného vyúčtování a původní výši poplatku vykázaného v řádném vyúčtování.

Na kartě Parametry se vyplňují údaje o skládce, za které je vyúčtování podáváno, a jejím provozovateli:

Základní údaje o skládce a jejím provozovateli, které jsou zobrazeny v horní části karty, se přebírají ze subjektu skládky a jeho sídla. Tlačítkem Upravit subjekt je možno provést editaci jednoho nebo druhého subjektu.

Dále je třeba vyplnit kontaktní údaje osoby, která vyúčtování vyplnila, a představitele provozovatele, což je dle instrukcí ISPOP "statutární zástupce nebo osoba oprávněná jednat jménem žadatele". Tlačítkem se zkopírují všechny zadané údaje z jedné osoby do druhé.

Konečně v pravé dolní části je třeba vybrat druh(y) skládky, v případě integrovaného povolení jeho PID (IPPC kód zařízení) a katastrální území, do kterého skládka spadá. Pokud je katastrálních území více (i když jsou v rámci jedné obce), je třeba určit také poměr rozloh.

Všechny údaje na kartě Parametry se zadávají pouze jednou, při sestavení dalšcíh vyúčtování již se automaticky předvyplní.

Po stisku tlačítka OK dojde k uložení vyúčtování do databáze. Poté program nabídne spuštění jeho odeslání do ISPOP.

Editace a smazání vyúčtování

Sestavené vyúčtování je možné kdykoli až do doby, kdy je odesláno do ISPOP, provést jeho editaci a změnit libovolné údaje, a také ho smazat.

Odeslání do ISPOP

Samotné odeslání vyúčtování probíhá podobným způsobem, jako odeslání ročního hlášení. Po stisku tlačítka se otevře okno s těmito funkcemi:

  • Validace: Kontrola vyúčtování ze strany ISPOPU, která se provádí i v rámci odeslání. V případě chyb nebo varování se zobrazí okno s podrobnostmi.
  • Odeslat do datové schránky ISPOP: Tento způsob odeslání není v aktuální verzi ještě podporován. Je možné uložit datový soubor XML na disk a poté ho ručně odeslat prostřednictvím systému ISDS (např. Moje datová schránka) do datové schránky ISPOP – ID datové schránky je 5eav8r4.
  • Odeslat přímo do ISPOP: Datový soubor se odešle prostřednictvím webové služby ISPOP. Pro odeslání jsou vyžadovány přihlašovací údaje k oprávněnému účtu v ISPOP (stejné údaje, jako jsou pro odeslání ročního hlášení).
  • Uložit XML soubor na disk: Kopie vytvořeného datového souboru XML je uložena do vybrané složky v počítači.
  • Odeslat XML soubor e-mailem: Kopie vytvořeného datového souboru XML je vložena jako příloha nového e-mailu. Funguje pouze s některými e-mailovými programy.
  • Tisk vyúčtování: Zobrazí se náhled tiskové verze vyúčtování pro kontrolu.

Po odeslání již není možné obsah vyúčtování měnit, v případě potřeby opravy je třeba sestavit a odeslat nové vyúčtování za stejné období (opravné nebo dodatečné).

Co připravujeme v dalších verzích?

  • možnost zadat dílčí limity obcí na uplatnění typu KO pro různé druhy odpadů a různá období
  • další různá vylepšení stávajících funkcí na základě podnětů uživatelů